آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

متکلّمان و متألهین در مسأله تکوینی و یا قراردادی بودن جزای اخروی آراء و دیدگاه های متفاوتی ارائه نموده اند. برخی طرفدار تکوینی بودن و برخی مخالف آن هستند. ظاهر آیات و روایات نیز با هر دو دیدگاه تکوینی و قراردادی همسو است. از این رو برخی دیگر از محققان در این مسأله قائل به جمع هر دو نظر شده و به وجود هر دو قسم از جزاء معتقد شده اند و به نحوی تناقض ظاهری آیات را پذیرفته اند. در این مقاله ضمن تبیین مسأله و طرح پرسش های مربوطه، به بیان آراء حکیمان و متکلمان پرداخته شده و سرانجام دیدگاه تکوینی بودن جزای اخروی انتخاب و هر گونه جنبه اعتباری و قراردادی ناصواب دانسته شده است، و با تبیین اشکال جمع هر دو قسم از جزاء تکوینی و قراردادی، راه حل تناقض ظاهری آیات را در تقریر صحیح و توجه به نظام توحیدی می داند و نهایتاً پاسخی قرآنی، استدلالی و عرفانی برای حلّ این تناقض ارائه می گردد.

Checking the contradictions in the genetical theory of eternal punishment

Islamic theologians presented different ideas and opinions about being eternal punishment problem genetical or conventional. Some favored genetic and some opposed. Traditions and verses appear to be consistent with both. Hence the other number of researchers in this problem accepted both retributions and believed that both kind of punishments are in the afterlife and somehow accepted seeming paradoxical verses. In this paper, with explaining the problem of this paradox and the relevant questions, then the opinions of theologians are expressed and discussed and last the genetical vision of eternal punishment is selected and any aspect of the conventional is considered erroneous.It is explained why accepting both types of eternal punishment conjointly is false solutions and the correct solution in seeming paradoxical verses depends on clearing and adverting to monotheistic system and finally the Quranic, theosophical and philosophical solutions for solving this problem.

تبلیغات