آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

میدان ها همواره به عنوان یکی از فضاهای شهری موثر در شهرهای کهن جهان و همچنین در ایران مطرح بوده اند که "حضور مردم از تمامی اقشار" در این فضا اتفاق می افتاد. اما در دوره های اخیر به دلیل ورود اتومبیل به شهرها، میدان ها معنای گذشته خود را از دست داده اند و تنها به عنصری ترافیکی  و در اختیار سواره ها تبدیل شده اند. همین امر باعث شده تا در طراحی میدان ها جدید، اصول زیبایی شناختی کنار گذاشته شود. آنچه که در تعریف جدید میدان ها دیده می شود، با تعریف گذشته میدان ها فاصله بسیاری دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر قصد دارد که شناسایی عوامل زیبایی شناختی موثر در ادراک مردم از میدان ها شهری را مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور، سه میدان شهر همدان که از نظر ویژگی های کالبدی، فرهنگی و اجتماعی با یکدیگر تمایز دارند، انتخاب شد. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده که با به کارگیری نرم افزار SPSS و با استفاده از روش آنالیز واریانس یک طرفه، صورت گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که دو عامل طراحی از پیش اندیشیده شده و فرهنگ و اجتماع تاثیر معناداری در ادراک زیبایی شناسانه از میدان شهری توسط مردم خواهند داشت.

Prioritizing citizen’s aesthetics preferences in urban squares (Case study: 3 main Hamadan urban squares)

Urban squares constantly were known as one of the effective urban spaces in ancient cities and also in Iran in which all types of citizen’s presence are observed in them. But, recently, due to entering cars in cities, they have missed previous meaning and have been transformed to traffic elements which are suppressed by vehicles. This issue causes ignorance of aesthetics elements in modern squares. Indeed, what is known as new urban square definitions has far distance by previous definition. With respect to this introduction, this paper aims to study influential factors of aesthetics in urban squares. Therefore, 3 squares of Hamadan which have significant differences by the measures of physical, cultural and social characteristics were selected. Research method is descriptive-analytic and spss software has been applied to perform ANOVA test. Results showed that predesign and socio-cultural factors significantly influence aesthetical citizen’s persecution of squares.

تبلیغات