هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگی های شخصیتی، کمال گرایی و اضطراب امتحان در اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی بود. داده های تحقیق با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از ۳۶۸ دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه شهر قم جمع آوری شد. برای سنجش متغیرهای اهمال کاری (متغیر وابسته) و متغیرهای مستقل به ترتیب از پرسشنامه اهمال کاری سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه شخصیتی نئو (1985)، پرسشنامه کمال گرایی چندبُعدی بشارت (1386) و پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد رابطه هم تغییری بین متغیرهای مستقل (ویژگی شخصیتی، کمال گرایی و اضطراب امتحان) و متغیر وابسته (اهمال کاری تحصیلی) از نظر آماری معنادار و هم جهت است و می توان گفت با افزایش میزان کمال گرایی و اضطراب امتحان در دانشجویان، میزان اهمال کاری در آن ها افزایش می یابد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون ساده و چندگانه همزمان نشان داد متغیرهای ویژگی های شخصیتی، کمال گرایی و اضطراب امتحان می توانند ۵۰/۰ متغیر وابسته اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی کنند.