جستارهایی در مدیریت

جستارهایی در مدیریت

جستارهایی در مدیریت دوره 2 بهار 1402 شماره 1

مقالات

۱.

بررسی رابطه بازاریابی رابطه مند آنلاین با رضایت به واسطه اعتماد آنلاین

کلید واژه ها: بازاریابی رابطه مند آنلاین رضایت مشتریان اعتماد آنلاین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 67 تعداد دانلود : 254
با توجه به رقابت فزاینده در میان شرکت های بیمه ، بازاریابی رابطه مند آنلاین به عنوان روشی بسیار مناسب برای ایجاد و حفظ رابطه ی بلندمدت با مشتریان مدّ نظر قرار گرفته است؛ زیرا خدمات قابل ارائه در شرکت های بیمه نسبتاً یک شکل است و برای اکثر شرکت های بیمه متمایز کردن خدمات نسبت به رقبا مشکل می باشد. این در حالی است که شناخت چگونگی تاثیرپذیری رضایت مندی مشتریان از متغیرهای کلیدی هنوز نیاز به مطالعات بیشتری دارد.هدف تحقیق بررسی رابطه بازاریابی رابطه مند آنلاین با رضایت به واسطه اعتماد آنلاین انجام گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مشتریان مراجعه کننده به شعب بیمه رازی در سطح شهر مشهد می باشند که با توجه به نامحدود بودن مشتریان بر اساس قاعده سرانگشتی ده برابری معادلات ساختاری، حداقل حجم نمونه مورد نیاز برای این تحقیق برابر با ۳۲۰ نفر به دست آمد. در این تحقیق از روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس استفاده گردید. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه است.به منظور تعیین روایی پرسشنامه ها، پرسشنامه ها جهت اظهار نظر در اختیار اساتید محترم راهنما و مشاور و افراد خبره قرار گرفته و روایی آن مورد تائید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها نیز تایید شد. نتایج تحقیق نشان داد که اعتماد آنلاین تاثیر بازاریابی رابطه مند آنلاین بر رضایت مشتریان را میانجی گری می کند . همچنین بین دلبستگی و تعامل و اعتماد رابطه وجود داشت و بین دلبستگی و رضایت مشتریان نیز رابطه وجود داشت. همچنین بین تعامل و اعتماد آنلاین رابطه و بین اعتماد آنلاین و رضایت مشتریان رابطه وجود داشت و نیز وجود رابطه بین ابعاد بازاریابی رابطه مند آنلاین و رضایت مشتریان تایید گردید. اعتماد آنلاین تاثیر دلبستگی بر رضایت مشتریان را میانجی گری کرد.
۲.

تاثیر برند دانشگاهی بر وفاداری دانشجویان با نقش میانجی اعتماد و رضایت

کلید واژه ها: برند دانشگاهی وفاداری رضایت اعتماد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 194 تعداد دانلود : 248
امروزه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در حال جهانی شدن هستند، دانشجویان جهت انتخاب دانشگاه خود بسیار به دنیال این هستند که رتبه بندی های بین المللی دانشگاه ها را ببیند و یا از طریق مقایسه هایی بهترین دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نماید در این تحقیق سعی کرده ایم تا با بررسی عوامل تاثیر گذار در وفاداری دانشجویان را بررسی نماییم. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر بین تصویر برند دانشگاهی بر وفاداری دانشجویان با نقش میانجی اعتماد و رضایت می باشد که در آن اهداف فرعی مرتبط با آن نیز بررسی شده اند. این پژوهش در حوزه ی رفتارمصرف کننده، جامعه دانشجویان سال آخر کلیه رشته ها و کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه های غیر انتفاعی(خیام، سجاد و امام رضا (ع)) را پوشش می دهد. قلمرو مکانی این پژوهش سه دانشگاه غیر انتفاعی امام رضا، خیام و سجاد واقع در استان خراسان رضوی می باشند. تحقیق حاضر در دسته تحقیقات توصیفی از شاخه توصیفی -همبستگی قرار می گیرد. همچنین بکار گیری نتایج حاصله از آن می تواند بسیار مفید واقع گردد، بنابراین این تحقیق از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی واقع می گردد. در این تحقیق برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه از روش لاوشه استفاده گردید؛ لاوشه یک روش پر کاربرد را برای سنجش اعتبار محتوا ابداع کرد. در این تحقیق برای بررسی سوالات تحقیق در جامعه از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. پس از بررسی هریک از عوامل تاثیرگذار، تمامی فرضیه های تحقیق برری شده و نتایج آن در انتهای پژوهش به تفصیل آورده شده اند.
۳.

تحلیل نقش ارزش ادراک شده در رابطه بین رفتار شهروندی و رضایت مشتریان

کلید واژه ها: رفتار شهروندی مشتری رضایت مشتری ارزش ادراک شده

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 959 تعداد دانلود : 733
امروزه رضایت مشتریان از محصولات یا خدمات سازمان عامل مهم شکست یا موفقیت هر سازمانی است. رضایت مشتری موجب وفاداری، بازگشت مجدد مشتری و کاهش شکایات مشتریان می شود. تحقیقات مختلفی در حوزه رضایت مشتری انجام شده است اما مطالعات کمی پیرامون رفتارهای مشتریان که موجب رضایت آنها می گردد، پرداخته اند. در این راستا، تحقیق حاضر به بررسی تاثیر رفتار شهروندی مشتریان بر ارزش ادراک شده و رضایت آنها می پردازد. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان رستوران های شهر مشهد می باشد. بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. روایی صوری با استفاده از نظر خبرگان، روایی سازه پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی متغیرهای پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS 24 و Smart PLS 2 و با روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. یافته ها نشان دادند رفتار شهروندی مشتری تاثیر مثبت و معناداری بر ارزش ادراک شده مشتریان دارد. ارزش ادراک شده مشتریان تاثیر مثبت و معناداری بر رضایت آنها دارد. همچنین نقش میانجی ارزش ادراک شده در رابطه بین رفتار شهروندی- رضایت مشتری مورد تایید قرار گرفت.
۴.

نقش میانجی انگیزه پیشرفت در رابطه هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر هنرستان های فنی و حرفه ای

کلید واژه ها: عملکرد تحصیلی هوش هیجانی انگیزه پیشرفت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 914 تعداد دانلود : 498
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی انگیزه پیشرفت در رابطه هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر هنرستان های فنی و حرفه ای دولتی شهر مشهد بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل هنرستان های فنی و حرفه ای دولتی شهر مشهد در سال تحصیلی 1402-1401 (45200 =N) که با توجه به جدول کوکران نمونه ای به تعداد 381 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردید. در این پژوهش از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1990)، پرسشنامه هوش هیجانی شرینک و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هارتر (1980) استفاده شده است. داده های بدست آمده از این پژوهش با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته های حاصل نشان دهنده این است که بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی، بین هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت تحصیلی و بین انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج بیانگر آن است که ین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت در دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. از نتایج بدست آمده پژوهش حاضر می توان در قالب بسته های آموزشی به منظور استفاده مشاوران مدرسه و همچنین کادر آموزشی به جهت ارتقاء عملکرد و موفقیت دانش آموزان استفاده نمود و اطلاعات آن را در اختیار دانش آموزان و خانواده های آن ها قرار داد.
۵.

تحلیل نقش بازاریابی داخلی در ارتقای کیفیت محصول بر مبنای مدل معادلات ساختاری

کلید واژه ها: بازاریابی داخلی بازاریابی درونی کیفیت محصول رضایت شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 158 تعداد دانلود : 213
امروزه، با افزایش رقابت بین سازمان های خدماتی و تولیدی مختلف در راستای کسب مشتریان جدید و سپس جلب رضایت و وفاداری بیشتر آن ها جهت افزایش فروش و درنتیجه سودآوری بالاتر، مدیران و صاحبان مشاغل را مشتاق به یافتن راهی برای دستیابی به این هدف کرده است. یکی از مهم ترین عواملی که می تواند در جذب و نگهداری مشتریان بسیار اهمیت داشته باشد، کیفیت می باشد. مطالعات نشان می دهد اگر کارکنان از سازمان خود کاملاً راضی باشند، در هر شرایطی تمام تلاش خود را جهت افزایش کیفیت انجام خواهند داد. هدف از این مطالعه نقش بازاریابی داخلی و رضایت کارکنان در بهبود کیفیت محصول در یک شرکت خصوصی تولید خمیرمایه (مخمر خشک فوری ) با حدود 360 کارمند بوده است. این تحقیق به روش توصیفی و پیمایشی انجام شده است. نمونه آماری تحقیق شامل 248 نفر از کارکنان شاغل در کارخانه و دفتر مرکزی و همچنین 355 نفر از مشتریان این محصول بود. این حجم نمونه برای جمعیت مشتریان از روش نمونه گیری خوشه ایی و برای جمعیت کارکنان از روش نمونه گیری تصادفی ساده یا سیستماتیک استفاده شده است. اطلاعات موردنیاز از طریق نمونه های آماری توسط پرسشنامه های محقق ساخته جمع آوری شد. در این مطالعه، از نرم افزار "اس پی اس اس" نسخه 26 برای توصیف اطلاعات و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار "آموس" نسخه 24 برای پاسخ به فرضیه های تحقیق استفاده شد. درنهایت نتایج مطالعه نشان داد که تمام فرضیه های دارای مسیر مستقیم و غیرمستقیم تأییدشده است، به عبارتی دیگر رابطه معناداری در بین تمام فرضیه ها برقرار است و فرضیه اصلی پژوهش با عنوان، بررسی جایگاه بازاریابی داخلی در بهبود کیفیت محصول با توجه به نقش میانجی و واسطه ای رضایت شغلی تأیید و معنی دار می باشد.
۶.

نقش افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی بر قصد خرید مشتریان

کلید واژه ها: بازاریابی ویژگی های تأثیرگذار رسانه های اجتماعی قصد خرید نظریه متقاعدسازی روابط فرااجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 142 تعداد دانلود : 907
بازاریابی اینفلوئنسر رسانه اجتماعی، اخیرا توجه زیادی را به خود جلب کرده است. مطالعه زیادی به بررسی شکل گیری رابطه یکطرفه (PSR) بین اینفلوئنسرها و دنبال کنندگان پرداخته اند. علیرغم وجود تعداد زیادی مطالعه در حوزه PSR، غالبا به PSR در مقایسه با سایر مولفه های بازاریابی رابطه مند پرکاربرد، اهمیت داده نشده است. این مطالعه بر اساس نظریه ترغیب، مدل تحقیقی را تدوین نموده است که برای بررسی اهمیت نسبی PSR ایجاد شد. این مطالعه 3 ویژگی شخصی (همگنی نگرش، جذابیت فیزیکی، و جذابیت اجتماعی) و سه صفت(قابلیت اعتماد، تخصص درک شده و PSR) را به عنوان پیشایندهای نیت خرید، مد نظر قرار می دهد. داده ها از طریق نظرسنجی از پاسخ دهندگانی که محصولات و خدمات را با تماشای تبلیغات انجام شده توسط اینفلوئنسرها در یوتیوب خریداری می کنند، جمع آوری شده است. مطالعه نشان داد که PSR، در مقایسه با سایر ویژگی ها، تاثیر قابل توجهی بر نیات خرید دارد و اینکه PSR با سه ویژگی فردی رابطه دارد. علاوه بر این، شکل گیری PSR تحت تاثیر نوع اینفلوئنسر درک شده توسط مشتریان قرار دارد. این نظرسنجی نشان داد که استراتژی های بازاریابی اینفلوئنسر رسانه اجتماعی باید بر اساس ویژگی های فردی، صفات و نوع اینفلوئنسر، تعدیل شود. این مقاله درباره کاربردهای نظری و عملی این یافته ها بحث می کند. از آنجا که محتوای تولید شده توسط کاربر، در رسانه اجتماعی افزایش یافته است، کاربران می توانند با تولید و آپلود فعالانه داستان های شخصی و بازبینی های محصولات و خدمات، به تولید کنندگان پیشگام تبدیل شوند.