چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی انگیزه پیشرفت در رابطه هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دختر هنرستان های فنی و حرفه ای دولتی شهر مشهد بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل هنرستان های فنی و حرفه ای دولتی شهر مشهد در سال تحصیلی 1402-1401 (45200 =N) که با توجه به جدول کوکران نمونه ای به تعداد 381 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردید. در این پژوهش از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1990)، پرسشنامه هوش هیجانی شرینک و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هارتر (1980) استفاده شده است. داده های بدست آمده از این پژوهش با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته های حاصل نشان دهنده این است که بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی، بین هوش هیجانی و انگیزه پیشرفت تحصیلی و بین انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج بیانگر آن است که ین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی با نقش میانجی انگیزه پیشرفت در دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. از نتایج بدست آمده پژوهش حاضر می توان در قالب بسته های آموزشی به منظور استفاده مشاوران مدرسه و همچنین کادر آموزشی به جهت ارتقاء عملکرد و موفقیت دانش آموزان استفاده نمود و اطلاعات آن را در اختیار دانش آموزان و خانواده های آن ها قرار داد.

The mediating role of achievement motivation in the relationship between emotional intelligence with academic performance among female students of technical and vocational schools.

The aim of the present study was to investigate the mediating role of achievement motivation in the relationship between emotional intelligence with academic performance among female students of public technical and vocational schools in Mashhad. The statistical population of this research includes all female students studying in the government technical and vocational schools of Mashhad in the academic year 2021-2022 (N=45200), which according to Cochran's table, a sample of 381 people was selected using the cluster sampling method. In this research, Pham and Taylor's (1990) academic performance questionnaire, Shrink's emotional intelligence questionnaire and Harter's (1980) academic achievement motivation questionnaire were used. The data obtained from this research were statistically analyzed using AMOS software. The findings showed a significant relationship between emotional intelligence and academic performance, emotional intelligence and motivation for academic achievement, and motivation for achievement with academic performance. Also, the results indicated a significant relationship between emotional intelligence and academic performance with the mediating role of achievement motivation among students. The results obtained from the current research can be used in the form of educational packages for the use of school counselors as well as the teaching staff in order to improve the performance and success of students and provide the information to students and their families.

تبلیغات