آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

پژوهش حاضر با هدف « ﻣﯿﺰﺍﻥ دﺭﮔﯿﺮی ﻓﻌﺎل دﺍﻧﺶ آﻣﻮزﺍﻥ ﭘﺎﯾﻪ ﺷﺸﻢ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ ﺑﺎ ﻣﺤﺘﻮﺍی ﮐﺘﺎب ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﺭﯾﺎﺿﯽ ﺍز دﯾﺪﮔﺎه ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺗﻔﺮﺵ»، صورت گرفت. روش این پژوهش تکنیک تحلیل محتوا بر اساس ضریب درگیری دانش آموزان در سه مؤلفه متن، پرسش و تصاویر بود. جامعه آماری این پژوهش کتاب های مطالعات اجتماعی و ریاضی پایه ششم ابتدایی بود که کلیه متون،پرسش ها و تصاویر در هر دو کتاب مورد تحلیل محتوا قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میزان درگیری فعال در متن کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم 35/1، پرسش ها، 13/1 و تصاویر 69/0 بود. همچنین این نتایج در کتاب ریاضی پایه ششم، به ترتیب 73/0، 74/4 و 44/1 بود که می توان گفت کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم به شیوه فعال از همه جهات تدوین شده است. متن و تصویر کتاب ریاضی نیز فعال است ولی پرسش های کتاب ریاضی پایه ششم بیش از اندازه فعال است و نارضایتی و خستگی دانش آموزان را به همراه خواهد آورد.

تبلیغات