آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

متن

نقش بسیار حساس واهمیت دانش فقه از جهات گوناگون جاى شک وتردید نیست ونباید انتظار داشت اشخاص یا مراکزى غیر از عالمان دین وحوزه‏هاى علوم دینى به تقویت واحیاء آن بپردازند، بلکه در درجه نخست وظیفه حوزه هاست که در راه ترمیم وگسترش وبالندگى وشکوفایى این دانش گام بردارند وخارها وموانع پیشرفت آن را برطرف کنند، واز سوى دیگر جلو برداشتهاى غلط وبدعت آلود، واظهار نظرهاى بى پایه و«من عندى‏» وروشنفکر مآبانه را بگیرند.
مى‏دانیم که دانش فقه دانشى نو پدید ونو ظهور نیست، بلکه بیش از هزار سال سابقه دارد، وبدون اطلاع واشراف واحاطه بر میراث گذشته فقهى، اظهار نظر در آن، ساحل پیمایى وبلکه آب در هاون کوفتن وباد با غربال پیمودن است. براى استنباط درست، باید دید فقه چه دوره هایى را طى کرده، از چه بسترهایى عبور کرده، ودر چه شرایطى توقف وایستایى ودر چه شرایطى بالندگى ورشد داشته است. واین همه بدون اشراف بر میراث فقهى گذشتگان ممکن نیست.
دیگر آن که مى‏دانیم که بخش مهمى از آثار فقهى ما همچنان به صورت مخطوط - وپراکنده در گوشه وکنار کتابخانه‏هاى شخصى وعمومى - باقى مانده ویا به صورت چاپ سنگى وغیر محقق منتشر شده است که استفاده از آنها آسان نیست بلکه با این تشتت وپراکندگى، دسترسى به آنها براى بیشتر فقه پژوهان از محالات عادى است. مى‏دانیم که بسیارى از فقیهان نامدار، علاوه بر کتابهایى که در سراسر یا بخشى از ابواب فقهى نگاشته‏اند، در زمینه بسیارى از مسائل - به دلایلى واز جمله اهمیت ویژه آنها - رساله‏هاى جداگانه ومستقل پرداخته‏اند، مانند: نماز جمعه در عصر غیبت، تقلید میت، تقلید اعلم، اراضى خراجیه، غنا، رضاع، ارث زوجه، عدالت، قبله، ثبوت هلال، طهارت ونجاست وذبائح اهل کتاب، و.... و - به گفته استاد حضرت آیة الله حسن زاده آملى - «رسائل عالمان، تراث علمى وارزشمند آنان است که در موضوعات خاص با اهتمام فارد وعزم واحد تحقیق وتصنیف شده‏اند، لذا غالبا در موضوعاتشان انفع از صحف مبسوطه واوقع فى النفوس اند» وروشن است که تصحیح ونشر آراسته‏یازده رساله فارسى، ص‏13، مقدمه. وزین این گونه نوشته‏ها در کنار هم وبه ترتیبى خاص از جهات گوناگون سودمند است.
از میان مباحثى که پیشینیان به تفصیل به آن پرداخته ورساله‏هاى مستقل ومتعددى در باره آن نوشته‏اند، مساله «غنا» است، که از مسائل مبتلا به وحساس روز است وخوشبختانه تعداد زیادى از رساله‏هاى مربوط به غنا از دست تطاول روزگار مصون مانده وبه ما رسیده است.
حدود شش سال پیش صاحب این قلم نشر این گونه رساله‏هاى فقهى را طى مقاله‏اى به اهل تحقیق پیشنهاد کرد(آینه پژوهش، شماره‏3، ص‏54 - 55، مهر وآبان 1369). وتقدیر چنین بود که مسؤولیت تصحیح وارائه اولین نمونه از این دست با همکارى تنى چند از دوستان گرامى، بر عهده این جانب قرار گیرد. بیش از سه سال پیش این طرح با جناب حجة الاسلام والمسلمین آقاى شیخ صادق لاریجانى در میان گذاشته شد وایشان پذیرفتند که این طرح در بخش تحقیقات مدرسه مبارکه علمیه ولى عصر - عجل الله تعالى فرجه الشریف - در موضوع غنا عملى شود. وانشاء الله به زودى اولین نمونه میراث فقهى در بیش از دو هزار صفحه منتشر خواهد شد. اکنون محض معرفى اجمالى وبراى انکه دورنمایى از آن ترسیم شده باشد، سطورى در اینجا قلمى مى‏شود وخوانندگان در مقدمه مبسوط میراث فقهى توضیحات کافى ووافى را خواهند یافت.
میراث فقهى / غنا مشتمل بر پنج بخش است بدین ترتیب: بخش اول: رساله‏هاى غنا، بخش دوم: گفتارهاى پراکنده در باب، بخش سوم: کتابشناسى غنا، بخش چهارم: احادیث غنا، بخش پنجم: اهل سنت وغنا.
اینک مختصر توضیحى در باره هر یک از این بخشها:
بخش اول: رساله ‏هاى غنا
در بخش اول که مهمترین ومفصلترین بخشهاست‏حدود سى رساله فقهى در باب غنا که همگى تالیف فقیهان در گذشته‏اند، تصحیح وبه ترتیب تاریخ وفات مؤلفان آنها مرتب وچاپ شده است. فقیهان ما بیش از سى رساله در این باب نگاشته‏اند ولى آنچه باقى مانده وبه دست ما رسیده است تقریبا همین تعداد است. در بادى امر تصور مى‏شد رساله‏هاى موجود غنا اندک است، ولى با فحص بلیغ وتلاش فراوان موفق شدیم نسخه‏هاى خطى حدود سى رساله را گرد آوریم. این سبک کار، یعنى تصحیح ونشر رساله‏هاى یک موضوع به ترتیب تاریخى ودر کنار هم فواید بسیارى دارد که به برخى از آنها اشاه مى‏شود:
1 ) حجم عظیم کارنامه فقهى سلف صالح، نمایان واهتمام وتلاش وکوشش بسیار ودر خورشان بر همگان مبرهن مى‏شود، چه پس از فحص بلیغ وبه دست آوردن نسخه‏هاى رساله‏هاى غنا معلوم شد این رساله‏ها خیلى بیش از آن است که در بادى امر تصور مى‏شد، زیرا کتابشناسى‏هاى شیعه مانند کشف الحجب والاستار، واز همه مهمتر الذریعه تالیف شیخ آقا بزرگ تهرانى (قدس سره) تنها حدود یک سوم این رساله‏ها را معرفى کرده‏اند - آن هم به طور ناقص - واز بقیه اطلاعى نداشته‏اند، از این رو براى شناخت میراث علمى گذشتگان نمى‏توان به این آثار - که بسیار هم گرانبها وارزنده‏اند - اکتفا کرد. وحتى از رساله شیخ حر عاملى در غنا - افزون بر اینها - در هیچ یک از کتابهاى تذکره وسرگذشت ذکرى نرفته است.
2 ) شناخت این مساله که فلان فرع فقهى از چه تاریخى در فقه وارد شده وچه مسیرهایى را طى کرده است، براى استنباط، معد خوبى خواهد بود واین امر در پرتو این گونه کارها براحتى میسر است.
نخستین رساله موجود فقهى در باب غنا رساله‏اى از محقق سبزوارى صاحب کفایه (م‏1090) است وپیش از دوران وى رساله‏اى در غنا سراغ نداریم واز زمان محقق سبزوارى تا زمان ما رساله‏هاى فراوان در این باب تالیف شده است واین نشان مى‏دهد که پیش از آن، این مساله روز نبوده است ولزومى نداشته که به صورت مستقل به آن پرداخته شود، ولذا به همان مقدار اندکى که در دوره‏هاى فقهى به آن پرداخته شده بود، اکتفا مى‏کردند. دلیل نضج تالیف رساله‏هاى غنا در اواخر دوره صفویان وپس از آن، دو چیز مى‏تواند باشد:
الف) رشد فرهنگ صوفیان در اواخر دوره صفوى وشیوع آداب ورسوم آنان که از جمله آنها مساله سماع وغناست. وعالمان دین که حراست از دین را وظیفه خود مى‏دانستند، در این دوره کتابهاى زیادى در رد صوفیان نگاشته‏اند وبسیارى از این دست کتابها فصلى را به غنا اختصاص داده‏اند - مانند اثنا عشریه شیخ حر عاملى (قدس سره) والسهام المارقه شیخ على عاملى (طاب ثراه) - افزون بر رساله‏هاى مستقل که در باب غنا نوشته‏اند ودر آغاز آنها انگیزه خود را همین امر دانسته‏اند.
ب) نظریه معروف فیض کاشانى (رحمة الله علیه) در باب غنا که آن را در کتابهاى وافى، المحجة البیضاء، مفاتیح ومقدمات تفسیر صافى آورده است، ونیز نظریه محقق سبزوارى صاحب کفایه در این کتاب - ونیز رساله‏اى مستقل - مبنى بر استحباب غنا در قرائت قرآن، که تا آن زمان سابقه نداشته، بازتابها وواکنشهاى بسیارى در پى داشته وبسیارى از رساله‏هاى غنا در رد نظریه این دو بزرگوار نوشته شده است، مانند رساله‏هاى شیخ على عاملى نواده صاحب معالم، ملا اسماعیل خواجوئى، میر لوحى، وشیخ حر عاملى. به طورى که وحید بهبهانى در حاشیه‏اش بر مسالک الافهام فرموده است: «وصاحب الکفایة استثنى الغناء فى القرآن وسمعت ان الفضلاء کتبوا رسائل کثیرة ازید من عشرین رسالة ردا علیه...». والبته رسائل معدودى هم در توضیح وحمایت از این نظریه نوشته شده است.
برخى از رساله‏ها هم به انگیزه دفاع از عزادارى سید الشهداء (سلام الله علیه) وپاسخ به شبهات کسانى که آن را آمیخته با غنا مى‏دانسته‏اند نوشته شده است.
3 ) با این روش میزان نو آورى وابتکارات هر فقیه در مساله روشن مى‏شود ونیز معلوم مى‏شود که هر فقیه از چه کسان وکتابهایى تاثیر پذیرفته وبر چه کسان وکتابهایى تاثیر گذاشته است ومنشا بسیارى از سخنان که در رساله‏ها - طبق رسم معمول در گذشته - کمتر به قائل آنها اشاره‏اى مى‏شد به دست مى‏آید. در فهم مراد سخن فقیهان، دانستن اینکه منشا اولى فلان سخن کجاست وصدر وذیل سخن وقرائن حافه به آن کدام است، نقش بسزایى دارد.
4 ) با این عمل، عمده منابع مورد احتیاج فقه پژوه در این مساله اعم از مجتهد ومدرس وفاضل وشاگرد - یکجا در پیش دید او خواهد بود، به طورى که اگر مى‏خواست - باقطع نظر از این اثر به منابع مساله دسترسى پیدا کند، چه بسا به بیش از یکى دو رساله دسترسى پیدا نمى‏کرد یا اساسا از وجود وتالیف چنان رساله هایى در موضوع مساله بى خبر مى‏ماند.
5 ) گذشته از اینکه رساله هایى با موضوع واحد به ترتیبى خاص در مجموعه‏اى یکجا ودر کنار هم فواید خاص خود را دارد. جهت احیایى وزنده کردن آثار گذشتگان شیعه خود فى حد نفسه ارزشمند است وفواید گوناگونى در شناخت آثار شیعه بر آن مترتب است وما به نتایجى در این زمینه ست‏یافتیم که در مقدمه رساله‏ها به آنها اشاره شده است از قبیل شناخت مؤلف برخى رساله‏ها که در منابع شناخته نشده‏اند ونیز رفع اشتباهات فراوان کتابشناسى‏ها وفهارس نسخه‏هاى خطى کتابخانه‏ها ومانند آن. از این رو، در صدد گزینش رساله‏ها نبودیم وهمین که مؤلف رساله‏اى فقیهى شیعى وموضوع آن غنا بود، به تصحیح ونشر آن اقدام کردیم هر چند سخن تازه‏اى نداشته باشد، چون تنها فایده فقهى این کار مد نظر نبوده است تا اقدام به گزینش رساله‏ها کنیم، وانگهى همه رساله‏ها ابتداء یکجا در دسترس نبود تا تعدادى از آنها را براى تصحیح برگزینیم، بلکه در طول مدت بیش از دو سال از گوشه وکنار ایران از کتابخانه‏هاى شخصى وعمومى بازحمت ومشقت بسیار فراهم شد وسزاوار نبود پس از اینکه بازحمت بسیار رساله‏اى شناسایى شد وسپس بامشقت بیشتر نسخه‏اى از آن به چنگ آمد، به بهانه اشتمال بر تکرار یا نداشتن حرف نو آن را به یک سو نهاد.
ناگفته نماند که گرچه در رساله‏ها مطالب تکرارى هم هست از قبیل ذکر معانى واژه غنا از کتب لغت‏یا احادیث غنا، ولى به هیچ روى روا - ونیز ممکن - نبود که به بهانه حذف مطالب تکرارى، اثر بزرگان را مثله وجرح وتعدیل کنیم.
این بخش شامل رساله‏هاى سودمند وممتعى است از محقق سبزوارى، شیخ حر عاملى، محمد رسول کاشانى، مولى حبیب الله کاشانى، شیخ محمد هادى تهرانى، نواده وحید بهبهانى، شهرستانى، کشمیرى و... (قدس الله اسرارهم) فهرست کامل این رساله‏ها از این پس خواهد آمد.
شایان ذکر است که معاصران وعالمان در قید حیات هم کتابها ورساله هایى در باب غنا تالیف کرده‏اند که در بخش سوم این مجموعه، یعنى کتابشناسى غنا، آنها را معرفى کرده‏ایم وبه طور کلى - بنا به مصالحى - از عالمان در قید حیات رساله یا گفتارى در باب غنا نیاورده یم.
بخش دوم: گفتارهاى پراکنده در باب غنا
بجز رساله‏هاى مستقل ونیز بجز دوره‏هاى فقهى که طبعا مشتمل بر بحث غنا هم هست، عالمان شیعه در دیگر آثار خود به مناسبتى بحث غنا را مطرح کرده‏اند که بسیارى از طالبان فقه وفقه پژوهان خبرى از آن مباحث ندارند ویا بر فرض اطلاع به آنها دسترسى ندارند. از این رو علاوه بر اینکه در بخش سوم همه کتابهاى دوره‏اى مشتمل بر بحث غنا را معرفى کرده وجاى بحث غنا در آنها را نشان داده‏ایم، در بخش دوم، اصل سخنانى را که به مناسبتى در غیر کتابهاى دوره‏اى فقهى راجع به غنا ذکر شده آورده‏ایم که البته برخى هم همچنان به صورت خطى بوده وپیش از این چاپ نشده است، از قبیل برخى استفتاءات حجة الاسلام شفتى (قدس سره) وحدیقة الشیعه رضوى.
از باب نمونه، سخنان سید مرتضى علم الهدى (طاب ثراه) در کتاب امالى راجع به غنا، ونیز مرحوم علامه شعرانى در حواشى وافى وعلامه مجلسى اول وسید شفتى در پاسخ به برخى استفتاءات ومرحوم استاد جلال الدین همائى در تعلیقات مصباح الهدایة، ونیز سخنان امام خمینى (اعلى الله مقامه) در خصوص غنا دراین بخش درج شده است. واز کتابهاى دوره‏اى فقه که معمولا به سهولت قابل دسترسى است وفقه پژوهان از جایگاه وچند وچون مبحث غنا در آنها آگاهى دارند مطلبى درج نشده است. فهرست کامل گفتارهاى پراکنده در باب غنا از این پس خواهد آمد.
بخش سوم: کتابشناسى غنا
این بخش مشتمل بر سه فصل است: الف) آثار مستقل، ب) آثار مستقل، ج) آثار چاپ شده.
در فصل اول همه رساله‏هاى غنا - اعم از آنچه نسخه دارد یا ندارد - به اجمال معرفى شده است ودر پرتو این فصل، مشخص مى‏شود که چه تعداد از رساله‏هاى غنا از بین رفته ویا به دست ما نرسیده وچه تعداد به دست آمده ودر این مجموعه چاپ شده است.
در فصل دوم دوره‏هاى فقهى که مشتمل بر مبحث غناست معرفى وجایگاه بحث غنا در آن کتابها نشان داده شده است.
در فصل سوم رساله‏ها وکتابهایى که معاصران در باب غنا نوشته‏اند وچاپ شده به تفصیل معرفى شده است.
واضح است که آثارى در این فصل معرفى شده که در بخش اول مجموعه درج نشده است، خواه به دلیل اینکه از حد رساله خیلى فراتر بوده، وخواه به دلیل اینکه نویسنده از عالمان در قید حیات بوده است که طبعا از موضوع بخش اول مجموعه خارج بوده است.
بخش چهارم: احادیث غنا
در این بخش متن وسند همه احادیث باب غنا که در رساله‏هاى غنا به آنها استشهاد شده یا در منابع حدیثى مانند کتب اربعه ونیز بحار، وافى، وسائل، مستدرک ودیگر کتابها، در باب غنا آمده است به طور کامل همراه با توضیحاتى با نظم ودسته بندى خاصى درج شده است، تا براى فقه پژوهان که مى‏خواهند همه احادیث غنا را - فارغ از اظهار نظر وتحلیلهاى بزرگان - یکجا پیش دید داشته باشند سودمند افتد.
روشن است که همه احادیث غنا در هیچ یک از کتابهاى حدیثى این چنین منظم ویکجا گرد نیامده است والا همان مغنى از این بخش بود ودوباره کارى را بر نمى‏تابید.
بخش پنجم: اهل سنت وغنا
آنچه در بخشهاى چهارگانه پیشین درج شده آثار احادیث‏شیعى است، ولى از آنجا که به تعبیر آیة الله العظمى بروجردى (طاب ثراه) فقه شیعه به گونه حاشیه بر فقه عامه محسوب مى‏شود وبدون اطلاع از فقه عامه محسوب مى‏شود وبدون اطلاع از فقه عامه استنباط درست میسور نیست وبسیارى از احادیث ائمه (علیهم السلام) ناظر به مذاهب وکلمات آنان است، از این رو محض نمونه در بخش پنجم، تقریبا چکیده‏اى از مباحث مشابه چهار بخش گذشته از فقه عامه را درج کرده‏ایم، یعنى براى نمونه دو رساله از رساله‏هاى فقهى سنیان در غنا - یکى در تحریم ویکى در تحلیل - را آورده‏ایم تا فقه پژوهان با سخنان وسبک استدلال سنیان در این مساله آشنا شوند، همچنان که در برخى از رساله‏هاى فقهى عالمان شیعه در همین مجموعه هم مطالبى از آثار عامه در باب غنا نقل وبه آنها استشهاد شده است.
همچنین در این بخش رساله‏هاى فقهى مستقل عامه در باب غنا ونیز دوره‏هاى فقهى مشتمل بر بحث غنا شناسانده شده است، ودر پایان، احادیث غنا در کتب عامه دسته بندى ودرج شده است.
در پایان این مختصر تذکر چند نکته لازم است: 1. هدف از این کار از یک سو احیاء میراث فقهى شیعه، واز سوى دیگر تسهیل کار فقه پژوهان، وابداع روشى نو در احیان میراث فقهى وتوجه به آثار سلف صالح است، بنابر این ما عرضه کننده میراث فقهى هستیم وبه هیچ روى در صدد افتاء یا ترجیح یکى از دو جانب حرمت‏یا حلیت غنا نبوده‏ایم. بنابر این، کار اعدادى کرده‏ایم نه افتائى، یعنى در صدد بوده‏ایم معد خوبى براى فقیه در کار استنباط فراهم آید، واز این رو فرقى بین رساله‏هاى تحریم وتحلیل نگذاشته وهمه را درج کرده‏ایم.
2. از رساله‏هاى غنا تنها تعداد بسیار کمى پیش از این چاپ شده است وحدود نود در صد رساله‏ها یا پیش از این چاپ نشده یا به صورت مغلوط وسنگى چاپ شده است.
3. تعدادى از این رساله‏ها بر اساس نسخه منحصر به فرد وتنها نسخه موجود تصحیح شده‏اند که گاهى زحمت تصحیح را دو چندان کرده است.
4. در کتاب شناسیهاى مهم مثل الذریعه تنها حدود یک سوم رساله‏هاى غنا معرفى شده وسایر رساله‏ها با فحص بلیغ در کتابها وکتابخانه‏ها ورجوع به اهل اطلاع به دست آمده است.
5. در کار تصحیح وشناسایى وتهیه نسخ، دوستان بسیارى همکارى کرده‏اند ولى بیش از همه فاضل محترم جناب آقاى محسن صادقى در این راه کوشیده‏اند وسهم بسزایى دارند.
طالبان آگاهى بیشتر از چند وچون کار وچگونگى‏هاى آن را به مقدمه میراث فقهى ارجاع مى‏دهم که در آنجا توضیحات بیشترى خواهند یافت.
در اینجا براى آگاهى بیشتر خوانندگان، فهرست بخش اول ودوم «میراث فقهى / غناء وموسیقى‏» را مى‏آوریم:
بخش اول: رساله ‏هاى غنا
1 - رساله‏اى از محقق سبزوارى (م‏1090) 2 - رساله‏اى از شیخ على عاملى (م 1103) 3 - رساله‏اى از شیخ حر عاملى (م 1104) 4 - رساله‏اى از میر لوحى سبزوارى (م 1113) 5 - رساله‏اى از محمد دارابى (م ح 1130) 6 - رساله‏اى از سید ماجد بحرانى (زنده در 1152) 7 - رساله‏اى از ملا اسماعیل خواجوئى (م 1173) 8 - رساله‏اى از سید حسین قزوینى (م 1208) 9 - رساله‏اى از عبد الصمد همدانى (م 1216) 10 - رساله‏اى از میرزاى قمى (م 1231) 11 - رساله‏اى از محمد رسول کاشانى (م 1258) 12 - رساله‏اى از محمد جعفر شهرستانى (م 1260) 13 - رساله‏اى از آقا محمود کرمانشاهى (م 1269) 14 - رساله‏اى از سید محمود خوانسارى (م 1291) 15 - رساله‏اى از ملا نظر على طالقانى (م 1306) 16 - رساله‏اى از سید مهدى موسوى کشمیرى (م 1309) 17 - رساله‏اى از میرزا عبد الغفار تویسرکانى (م 1319) 18 - رساله‏اى از محمد ابراهیم انجدانى (م ح 1320) 19 - منظومه‏اى از شیخ هادى تهرانى (م 1321) 20 - رساله‏اى از شیخ هادى تهرانى (م 1321) 21 - رساله‏اى از میرزا حسین سنقرى (م 1322) 22 - رساله‏اى از یوسف اردبیلى (م 1339) 23 - رساله‏اى از ملا حبیب الله شریف کاشانى (م 1340) 24 - رساله‏اى از سید مهدى رضوى کشمیرى (م 1346) 25 - رساله‏اى از محمد حسینى مرعشى (زنده در 1355) 26 - رساله‏اى از شیخ محمد رضا نجفى (م 1362) 27 - رساله‏اى از عرب باغى ارومیه‏اى (م 1369) 28 - رساله‏اى از شیخ محمد على سنقرى (م 1378)
بخش دوم: گفتارهاى پراکنده در باب غنا
1 - گفتارى از شیخ صدوق ، قدس سره (م 381ق) 2 - گفتارى از سید مرتضى، قدس سره (م 436ق) 3 - گفتارى از علامه حلى، قدس سره (م 726ق) 4 - گفتارى از میر صدر الدین (صغیر) محمد دشتکى، قدس سره (زنده در 974ق) 5 - گفتارى از علامه محمد تقى مجلسى، قدس سره (م 1070ق) 6 - گفتارى از ملا محمد على سبزوارى، قدس سره (م 1078ق) 7 - گفتارى از سید محمد میر لوحى، قدس سره (زنده در 1085ق) 8 - گفتارى از ملا خلیل قزوینى، قدس سره (م 1089ق) 9 - گفتارى از محقق سبزوارى، قدس سره (م 1090ق) 10 - گفتارى از فیض کاشانى، قدس سره (م 1091ق) 11 - گفتارى از شیخ على عاملى، قدس سره (م 1003ق) 12 - گفتارى از شیخ حر عاملى، قدس سره (م 1004ق) 13 - گفتارى از علامه محمد باقر مجلسى، قدس سره (م 1110ق) 14 - گفتارى از سید على خان مدنى، قدس سره (م 1120ق) 15 - گفتارى از عبد الحی رضوى کاشانى، قدس سره (زنده در 1152ق) 16 - گفتارى از ملا اسماعیل خواجوئى، قدس سره (م 1173ق) 17 - گفتارى از حزین لاهیجى، قدس سره (م 1180ق) 18 - گفتارى از آقا محمد على کرمانشاهى (م 1216ق) 19 - گفتارى از ملا محمد مهدى استر آبادى، قدس سره (م 1259ق) 20 - گفتارى از سید کاظم رشتى، قدس سره (م 1260ق) 21 - گفتارى از حجة الاسلام شفتى، قدس سره (م 1260ق) 22 - گفتارى از ملا آقا دربندى، قدس سره (م 1297ق) 23 - گفتارى از ملا محمد نراقى، قدس سره (م 1297ق) 24 - گفتارى ز شیخ محمد حسین اصفهانى، قدس سره (م 1308ق) 25 - گفتارى از شیخ زین العابدین مازندارنى، قدس سره (م 1309ق) 26 - گفتاریااز میرزا ابو الفضل کلانترى تهرانى، قدس سره (م 1316ق) 27 - گفتارى از آیة الله سید عبد الحسین لارى، قدس سره (م 1342ق) 28 - گفتارى از محمد معصوم شیرازى، قدس سره (م 1344ق) 29 - گفتارى از آیة الله حائرى یزدى، قدس سره (م 1355ق)
30 - گفتارى از فاضل گروسى، قدس سره (م 1365ق) 31 - گفتارى از شیخ محمد حسین کاشف الغطاء (م 1373ق)
32 - گفتارى از سید هبة الدین شهرستانى، قدس سره (م 1386ق) 33 - گفتارى از علامه شعرانى، قدس سره (م 1393ق) 34 - گفتارى از استاد شهید مطهرى، قدس سره (م 1399ق)
35 - گفتارى از استاد جلال الدین همائى، قدس سره (م 1400ق) 36 - گفتارى از شیخ محمد رضا طبسى، قدس سره (م 1405ق) 37 - گفتارى از امام خمینى، قدس سره (م 1409ق) 38 - گفتارى از آیة الله خوئى، قدس سره (م 1413ق) 39 - گفتارى از آیة الله گلپایگانى، قدس سره (م 1414ق) 40 - گفتارى از آیة الله اراکى، قدس سره (م 1415ق)
چنانکه گفته شد اولین موضوع از «طرح عظیم میراث فقهى‏» مساله غنا است که در پنج بخش تنظیم شده وبالغ بر دو هزار صفحه است. سایر موضوعات انتخاب شده نیز به همین سبک تحقیق وعرضه خواهد شد. فهرست عناوین کلى در دست تحقیق در پى مى‏آید.
فهرست موضوعات طرح عظیم میراث فقهى
1 - غنا، موسیقى 2 - ولایت فقیه 3 - ولایت اب وجد 4 - ربا 5 - ارتداد 6 - قضاء 7 - حدود، قصاص، دیات، تعزیر، تبعید، زندان 8 - حق وحکم 9 - عدالت (معتبر در قاضى ومفتى ورهبر و...) 10 - پول، درهم ودینار 11 - زمین (اراضى خراجیه و...) 12 - مالیات 13 - خمس 14 - زکات 15 - اهل کتاب (ذبائح، منکوحات، ماکولات) 16 - بلوغ (دختر وپسر) 17 - تقلید اعلم 18 - تقلید میت 19 - وقت 20 - قبله 21 - تقیه 22 - ضرر، عسر وحرج 23 - قاعده لاتعاد 24 - قاعده ید 25 - لباس مشکوک 26 - نیت 27 - کفارات 28 - اخذ اجرت بر واجبات 29 - نماز جمعه 30 - نماز مسافر 31 - مواسعه ومضایقه 32 - مناسک حج 33 - ارث 34 - ارث زن 35 - حبوه 36 - متعه 37 - منجزات مریض 38 - امر به معروف ونهى از منکر 39 - وقف 40 - عقود وایقاعات
 

تبلیغات