بررسی ساختار قدرت و مقاومت در رمان سووشون سیمین دانشور براساس نظریه قصه گویی، باورپذیری و آسیب پذیری آلن سینفیلد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
رمان سووشون اثر سیمین دانشور از مهم ترین آثار داستانی معاصر است و داستانی که در رمان به آن پرداخته می شود به دوره مهمی از تاریخ ایران یعنی جنگ جهانی دوم اشاره دارد. در این برهه از تاریخ، ایران به وسیله انگلیسی ها و روس ها اشغال می شود و به خاطر این اشغال، مردم زیادی از گرسنگی و بیماری از بین می روند. این مطالعه از مفهوم قصه گویی، باورپذیری و آسیب پذیری ایدئولوژی که به وسیله آلن سینفیلد، نظریه پرداز مطالعات فرهنگی، مطرح شده سود می برد که به بحث مبارزه و پایداری در برابر نظام قدرت و سلطه می پردازد؛ همچنین به وضعیت استثنائی و انسان مقدس که به وسیله آگامبن مطرح شده نیز برای تبیین شرایط ایران در آن دوره اشاره شده است. پس، اشغالگران برای اینکه حضور خود را توجیه کنند باید داستان و قصه مناسبی در این باب طرح کنند که آنقدر منطقی باشد که عموم مردم آن را قبول کنند و باور داشته باشند. انگلیسی ها از اسطوره های ایرانی استفاده می کنند و با تفکر استعماری خود ادغام می کنند تا حضور خود در ایران را برای مبارزه با هیتلر و فاشیسم به مردم بباورانند؛ اما آسیب پذیری این طرح نظام قدرت و ایدئولوژی در استفاده از همان اسطوره های ایرانی است و زری، شخصیت اصلی داستان، مرگ شوهرش یوسف را تبدیل به مراسم و آیین سیاوشان و سوگ سیاوش می کند و بدین ترتیب مردم را برای مبارزه با استعمار همراه می کند.Power Structure and Resistance in Simin Daneshvar’s Savushun Based on Alan Sinfield’s Theory of Storytelling, Plausibility, and Faultlines
Simin Daneshvar is one of the contemporary Persian writers whose influence on fiction is undeniable. She has her particular voice and narration, marked by outstanding knowledge of various fields including literature, sociology, psychology, anthropology, and local and national traditions that greatly contributed to the depth and breadth of her narration. Daneshvar is one of the few non-biased writers whose works are a mirror to society, representing almost most of the political, social, and cultural discourses of the age. Her works capture a critical moment in the history of Iran, criticizing the distortions and prejudices among the people and the higher layers of society. She believes in a kind of freedom that leads to emancipation not only politically but also mentally and intellectually (Razaviyan, 2013: 94; Rad et al., 2017: 12). A City Like Paradise (1961), Savushun (1969), To Whom Shall I Say Hello? (1980), and Island of Wandering (1992), together with translations of Arms and the Man (1949), The Scarlet Letter (1954), The Human Comedy (1954), Cry, the Beloved Country (1972), and The Cherry Orchard (2003) are among her works. The present research studies Savushun , which takes place in the feudal period in Shiraz, coinciding with the Second World War, when Iran was occupied by the British and the Russians from the south and the north, respectively, and the people suffered from hunger and famine due to this occupation.