آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

مقدمه: امروزه سازمان ها به ویژه کتابخانه ها بر ارزش روابط با مشتریان خود و تغییر راهبرد های خود از محصول مداری به مشتری مداری متمرکز شده اند و سامانه پایش رضایت مندی کاربران به عنوان یک راهبرد موثر از اهمیت بسیار چشمگیری برخوردار است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان استقرار سامانه پایش رضایت مندی کاربران در کتابخانه آستان قدس از دیدگاه کتابداران انجام پذیرفت.روش شناسی: این پژوهش کمّی از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها جزء پژوهش های پیمایشی-توصیفی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری پژوهش را کتابداران شاغل در کتابخانه مرکزی آستان قدس تشکیل می دادند که از میان آنها 130 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت.یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که امکان استقرار سامانه پایش رضایت مندی کاربران در کتابخانه مرکزی آستان قدس در سطح سازمانی از منظر بازاریابی (مشتری-مداری)، مدیریت (برنامه ریزی راهبردی، فرهنگ سازمانی، بازاریابی داخلی، مدیریت پروژه) و فناوری اطلاعات (نوآوری و مدیریت دانش) و نیز در سطح فردی از منظر پذیرش در سطح متوسط به بالا قرار دارد.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش به نظر می رسد کتابخانه آستان قدس می تواند نسبت به استقرار سامانه پایش رضایتمندی کاربران اقدام نماید، هرچند جهت پیاده سازی موفقیت آمیز آن نیازمند ارتقای عوامل مطرح شده در سطح فردی و سازمانی است.

Feasibility of the deployment of monitoring system for satisfaction of users in the libraries organization, museums and center documents of the Astan Quds Razavi from the viewpoint of librarians

Introduction: Today, organizations, especially libraries, are focused on the value of relationships with their customers and change their strategies from the orbital product of the customer, and the monitoring system of satisfaction as an effective strategy is of great importance. Therefore, the present study aimed to investigate the possibility of establishing the monitoring system of user satisfaction in the Astan Quds library from the viewpoint of librarians.Methodology: This quantitive research was an applied one in terms of purpose and a descriptive-quantitative one in terms of data collection. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire. The statistical population of the study was librarians working in the Central Library of Astan Quds, among which 130 were selected by simple random sampling and the questionnaire was distributed among them. The analysis was performed using SPSS software in two descriptive and inferential levels.Results: Data analysis showed that the possibility of deployment of user satisfaction systems in the central library of Astan Qods in the organizational level of marketing (customer-orbital), management (Strategic Planning, Organizational Culture, Internal Marketing, Project Management) and Information Technology (Innovation and knowledge management) and also at the individual level from the perspective of admission at moderate level.Conclusion: According to the findings of the research, the Library of the Astan Quds seems to take action to establish a monitoring system of satisfaction, although it needs to enhance the factors raised at individual and organizational level.

تبلیغات