آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

هدف: نیروی انسانی به عنوان مهم ترین سرمایه هر سازمان شناخته می شود و آموزش کارکنان برای ارتقای بهره وری آنها حیاتی است. دوره دکتری با ارائه آموزش های تخصصی در زمینه های مختلف، نقشی اساسی در تربیت نیروی کار ماهر و متخصص دارد. دانشجویان دکتری با کسب ویژگی هایی می توانند به عنوان نیروی کار ماهر در سازمان ها ایفای نقش کنند و به افزایش بهره وری و کارایی آنها کمک کنند. هدف مطالعه حاضر مروری نظام مند بر پژوهش های انجام شده در حوزه ویژگی های دانشجویان دوره دکتری به منظور شناسایی این ویژگی ها و تعیین وضعیت پژوهش ها در این زمینه و شکاف پژوهشی آن هاست. روش: برای انجام این پژوهش از روشی نظام مند استفاده شده است. ابتدا پس از شناسایی و تعریف مساله، کار جستجوی کلیدواژه های تعیین شده از پایگاه های معتبر خارجی و داخلی آغاز شد که ۱۰۴۵ عنوان مقاله شناسایی شدند. طی سه مرحله پایش بر اساس عنوان، چکیده و محتوا بررسی و موارد غیرمرتبط و تکراری حذف شدند و در نهایت، 135 پژوهش (۹۲ عنوان پژوهش خارجی و ۴۳ عنوان داخلی) اعم از مقاله منتشر در مجله ها، مقاله ارائه شده به کنفرانس ها و یا اثر ارائه شده به عنوان پایان نامه ها شناسایی شدند.یافته ها: پس از مطالعه سطر به سطر پژوهش ها، ویژگی ها در ۴ دسته «ویژگی های فردی»، «پژوهشی»، «آموزشی» و «حرفه ای» دسته بندی شدند. مولفه های ویژگی فردی در سه زیر مقوله «ویژگی های رفتاری»، «ویژگی های روانشناختی» و «اخلاق» و مولفه های «ویژگی های پژوهشی» در دو زیر موُلفه؟ « اخلاق پژوهش» و « تمرکز بر حوزه پژوهش خاص» و مولفه های «ویژگی های آموزشی» در دو زیر مولفه «یاددهی» و «یادگیری» و مولفه های «ویژگی حرفه ای» در دو زیر مولفه «مهارت های حرفه ای» و «تعاملات حرفه ای» دسته بندی شدند. نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که ویژگی های آموزشی با توجه به اهمیت و نقش آن ها در دوره دکتری، کمتر مورد توجه پژوهشگران قرارگرفته است و نیاز به پژوهش های بیشتری دارد. خلأهای پژوهشی نیز در تمام مقولات اصلی و برخی مقولات فرعی پژوهش، به چشم می خورد

Characteristics of Ph.D. students: a systematic review based on Kitchinham and Charter's model.

Purpose: Human capital is recognized as the most important asset of any organization, and employee training is crucial for improving their productivity. Doctoral programs play a pivotal role in training skilled and specialized manpower by providing specialized training in various fields. PhD students can play a role as skilled manpower in organizations by acquiring certain characteristics and help to increase their productivity. The purpose of the present study is to systematically review the research which was conducted on the characteristics of Ph.D. students to identify these characteristics and determine the status of the research as well as their research gap.Methods: A systematic method was used to conduct this research. First, after searching from reliable databases, 1045 studies were identified. During the three stages of monitoring (monitoring based on the title, abstract and full text), duplicate articles without the necessary criteria were removed, and finally, 135 research (92 foreign research titles and 43 domestic titles), including articles published in journals, articles presented in Conferences and theses were identified.Findings: After studying the research line by line, the characteristics were classified into 4 categories: "personal characteristics", "research characteristics", "educational characteristics" and "professional characteristics". "Personal characteristics" were divided into three subcategories: "behavioral characteristics", "psychological characteristics" and "morality". "Research characteristics" were divided into two subcategories: "research ethics" and "focusing on a specific research area". "Educational characteristics" were divided into two subcategories: "teaching" and "learning". And "Professional characteristics" were also categorized into two subcategories "Professional skills" and "Professional interactions". In each of the categories, their important features are introduced by mentioning their related document. Conclusion: The findings showed that educational characteristics, despite their importance in the Ph.D. course, have received less attention from researchers and there is a need for more research. Research gaps are also visible in all main categories and some subcategories of research.

تبلیغات