آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

اگر اطلاعات ارائه شده در زمان بحران در چارچوب و با بلاغت درستی تدوین و عرضه شوند، می توانند ضمن برآوردن نیازهای اطلاعاتی مخاطبان به اصلاح و ترمیم وجهه مسئولان نیز کمک کنند. یکی از تناقض های مطرح در مورد چگونگی اطلاعات، متحدالشکل بودن یا نبودن آن هاست؛ یعنی سخنگوی اصلی و سایرین ازجمله رسانه ها با صدای واحدی درباره بحران سخن بگویند یا اینکه صداهای مختلفی مطرح شوند. رعایت این اصول، اهمیت توجه به اصول راهبردی ارتباطات بحران را نشان می دهد. مقاله حاضر، راهبرد تک صدایی یا چندصدایی در شرایط بحران را با استفاده از دو نظریه ارتباطات بحران وضعیتی و نظریه عرصه بلاغی بررسی می کند و وضعیت خبرگزاری های ایرانی به عنوان درگاه های اصلی خبر و سازنده افکار عمومی را از این منظر تحلیل می کند. برای این منظور، طی هفت ماه نخست همه گیری کووید 19 تعداد 794 خبر درباره ویروس کرونا در چهار خبرگزاری نمونه این پژوهش با روش تحلیل چارچوب انتمن، تحلیل شده اند. یافته ها در وهله اول نشان دهنده غلبه راهبرد تک صدایی هستند و نشان می دهند که سه خبرگزاری فارس، مهر و ایرنا، اخبار را در دو چارچوب «حل مشکلات اقتصادی با اقدامات حمایتی» و «کرونای تهدیدآمیز اما مهارپذیر از راه پیشگیری/تدبیر دولت» پوشش داده اند. خبرگزاری ایلنا تنها از چارچوب اول استفاده کرده است. این نتایج حاکی از غلبه رویکرد تک صدایی در ارتباطات بحران خبرگزاری های مورد مطالعه هستند. ولی با بازگشت به مباحث نظری، مقاله حاضر نتیجه می گیرد که برای تشخیص راهبرد تک صدایی/چندصدایی باید به تفاوت های اجزاء چارچوب دقت کرد. این تحلیل آشکار می سازد که وابستگی سیاسی خبرگزاری ها موجب چندصدایی در معرفی عوامل حل مسئله شده اند و هیچ کدام از آن ها، عرصه بلاغی برای بلند کردن و شنیده شدن صدای شهروندان فراهم نساخته اند.

Monovocality or Multivocality of News at the beginning of the Crisis: A Case Study of the websites of news agencies of the Islamic Republic of Iran during the Covid-19 Pandemic

If the distributed information during a crisis present in the true framing and rhetoric, they can repair the image of the officials and meet the information needs of the audience. One of the ideas about the qualities of information for crisis management, especially in initial stage, is monovocality. It means that the main spokesperson and others, including the media, should speak with one voice about the crisis. Considering that (a) the different political affiliation of the media is one of the influencing factors on the way of representing events and (b) the news agencies are the main source of news production and dissemination, in this study the way of framing the news related to the Covid-19 pandemic are analyzed to examine the idea of monovocality or multivocality in crisis situations in Iran. For this, during the first seven months of the Covid-19 pandemic, 794 news item related to the corona virus have been analyzed in the four sample news agencies by applying the Entman framework analysis method. The findings indicate that the strategy of monovoclity and situational crisis communication approach are dominated in news management. As a result, it seems that the news agencies have used monovocality as a strategy to cover the news of the corona virus pandemic, but carefully in frame’s elements clarify that their political affiliation has caused many multivocality. Also, none of the analyzed news agencies have provided a rhetorical arena for citizens' voices to be raised and heard. The article concludes that the strategy of multivocality can be more effective in repairing the image of officials after the crisis.

تبلیغات