گونه شناسی تولیدمحتوای اینفلوئنسر محور ایرانی در اینستاگرام (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
محتوای اصلی در شبکه های اجتماعی محتوای کاربرساخته است که مهم ترین ویژگی آن عدم وابستگی سازمانی و آماتوری است، در بین کاربران شبکه های اجتماعی اینفلوئنسرها کاربران نخبه اند، که توانسته اند با تولید محتوای منظم شبکه مخاطبان خود را بسازند. محتویی که توسط اینفلوئنسر تولید می شود، تولید اینفلوئنسرمحور است. تولید اینفلوئنسر محور بر خلاف تولید کابرساخته، آماتور نیست و قادر به ذائقه سازی است، بنابراین در ذیل تولید کاربرساخته قرار نمی گیرد. اینفلوئنسرها در جذب فالوئر و تبدیل سرمایه کاربری از طریق تولیدمحتوا، مهارت قابل ملاحظه ای دارند، آنها برای تبدیل سرمایه کاربری خود به سرمایه نقد شونده، فرآیند ویژه ای را طی می کنند که طی آن گونه های متفاوتی از محتوا پدید می آید. این مقاله درصدد گونه شناسی تولید اینفلوئنسرمحور ایرانی در اینستاگرام است و برای این منظور روش ترکیبی را بکار می گیرد که در آن از دو روش کیفی نتنوگرافی و تحلیل مضمون استفاده شده است. روش نتنوگرافی بکار گرفته شده متکی به مدل سادبک است که خود تلفیقی از مشاهده، بررسی محتوا و مصاحبه های آفلاین است. در تحلیل داده های به دست آمده از این الگوی سه وجهی از روش تحلیل مضمون استفاده گردید. طی بازه زمانی ۱۸ ماهه صفحات اینستاگرامی ۲۳ اینفلوئنسر مورد مشاهده و محتوای تولیدی آن مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با ۱۲ نفر از اینفلوئنسرهای مورد بررسی نیز مصاحبه عمیق انجام شد. پس از کدگذاری و تحلیل داده ها «تولیدمحتوای نقدشونده» با توجه به تنوع اینفلوئنسرها و فالوئر به ۵ گونه کلی تولیدمحتوای روایی، فراتبلیغ، برندشخصی، تولیدمحتوای مشارکت جویانه، تبلیغ مستقیم صورت بندی شد.Typology of Iranian Influencer-Generated Content on Instagram
The main content in social networks is user-generated content(UGC), the most important feature of which is the lack of organizational and amateur affiliation. Among social network users, influencers are elite users who have been able to build their network of audiences by producing regular and special content. Content produced by influencers is influencer generated content(IGC). Unlike UGC, IGC is not amateur and is capable of creating taste, so it does not categorized under UGC. Influencers have considerable skill in attracting followers and converting Social media capital(SMC) through content production. To convert their SMC into liquid capital, they go through a special process during which different types of content emerge. This article aims at the typology of Iranian influencer generated content(IGC) on Instagram. For this purpose, it uses a mixed method in which two qualitative methods of netnography and theme analysis are used. The netnographic method relies on the Sadback model, which combines observation, content review, and offline interviews. The thematic analysis method was used to analyze the data obtained from this three-dimensional pattern. During 18 months, the Instagram pages of 23 influencers were observed and their production content was analyzed. Also, an in-depth interview was conducted with 12 of the investigated influencers. After coding and analyzing the data, "critical content production" was formulated into 5 general types of narrative content production, meta-advertisement, personal brand, participatory content, and direct advertising according to the diversity of influencers and followers. The general implication of the obtained typology indicates the increasing spread of a kind of materialism and instrumentalism through social networks such as Instagram.