طراحی مدل راهبردی روابط عمومی معطوف به برندینگ سازمانی در شبکه های اجتماعی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه برند به یکی از مهمترین موضوعات در تمامی شرکت ها بدل شده است به نحوی که نمی توان هیچ شرکتی را بدون برند در نظر گرفت. این موضوع به حدی شیوع یافته که علاو بر سیاستمداران، برخی از شهروندان نیز در صدد ایجاد برند شخصی برای خود هستند .برای ایجاد برند اقدامات متنوعی قابل انجام است که طیف گسترده ای شامل تبلیغات در شرکت های بزرگ تا تولید محتوا توسط شهروندان در شبکه های اجتماعی را شامل می شود. این گستره وسیع می تواند باعث ایجاد برند گردد، هرچند امروزه برند به علمی پیچیده و تخصصی تبدیل شده است و از یک عنوان فراتر رفته به طوریکه اطلاق نام تجاری به برند به منزله ایجاد محدودیت برای آن به شمار می رود.در این مقاله نقش روابط عمومی به عنوان یکی از ابزارهای تولید و ترویج برند مورد بررسی قرار گرفته است و با استفاده از روش گراندد تئوری اقدام به مصاحبه با اساتید ارتباطات و متخصصین روابط عمومی از سراسر دنیا شده است. با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که علاوه بر وظیفه اصلی فروش، وظیفه تولید، ترویج و تثبیت برند نیز از وظایف انکار ناپذیر روابط عمومی ها می باشد. بنابراین، روابط عمومی ها با اتخاذ استراتژی های مناسب در جهت تولید، ترویج و تثبیت برند قادر هستند، به توسعه برندینگ سازمانی در سطح شبکه های اجتماعی مبادرت نمایند. کلیدواژه ها: استراتژی، برندینگ سازمانی، روابط عمومی، شبکه های اجتماعی، مدل.Designing a Strategic model of public relations aimed at organizational branding in social networks
Objective: Today, brand has become one of the most important issues in all companies, so that no company can be considered without a brand. This issue has spread to such an extent that, in addition to politicians, some citizens are also trying to create a personal brand for themselves. Various measures can be taken to create a brand, which includes a wide range of advertising in large companies to the creation of content by citizens in social networks. This wide range can create a brand, although today the brand has become a complex and specialized science and has gone beyond a title, so that applying a brand name to a brand is considered as creating a limit for it. Methods: In this article, the role of public relations as one of the tools of brand production and promotion has been investigated, and interviews with communication professors and public relations experts from all over the world have been conducted using the grounded theory method.Results: According to the obtained results, it was found that in addition to the main task of selling, the task of producing and promoting and stabilizing the brand is also one of the undeniable tasks of public relations.Conclusions: Therefore, by adopting appropriate strategies to produce, promote and stabilize the brand, public relations are able to develop organizational branding at the level of social networks.Despite the importance of this topic, so far, a comprehensive study, both in Iran and in Iran, has not been done in order to present itA strategic model as well as an explanation of the identification components of this emerging research area have not been done. In this research, according to the studied articles, we will try to create a model for relationship strategies by considering the identified components while receiving answers to our questions.General to draw organizational branding in social networks.