چکیده

انگاره های ذهنی مخاطبان از واقعیت های بیرونی متأثر از چارچوبی است که رسانه ها برای ارائه اخبار اتخاذ می کنند. با توجه به اینکه چارچوب ها می توانند معنای اجتماعی جدیدی از یک رویداد بسازند، مطالعه نحوه چارچوب بندی بصری اخبار می تواند به فهم صحیح تری از اینکه رسانه ها در پی ارائه چه دیدگاهی در مورد واقعیت هستند کمک کند. هدف اصلی این مقاله بررسی چارچوب بندی بصری زلزله ترکیه-سوریه در خبرگزاری های ایسنا و فارس است. داده های این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی که ژیلیان رز ارائه کرده است گردآوری شده اند. بر اساس نتایج به دست آمده در چارچوب بندی زلزله ترکیه در خبرگزاری فارس و ایسنا سه مضمون اصلی وجود دارند که شامل خسارت به محیط، قربانیان و امداد و نجات هستند. هر دو خبرگزاری به این سه مضمون پرداخته اند باوجوداین خبرگزاری های مذکور در نحوه چارچوب بندی اخبار تفاوت هایی با یکدیگر دارند. خبرگزاری ایسنا به دو مضمون تخریب ساختمان ها برای تأکید بر ناکارآمدی مدیریت شهری در ترکیه و وضعیت قربانیان برای نشان دادن عدم مدیریت بحران صحیح پرداخته است. در خبرگزاری فارس جنبه تبلیغاتی و اقناعی برجسته است و به کمک رسانی نیروهای امدادی کشور ایران در ترکیه تأکید شده است. بنابراین، رسانه ها در چارچوب بندی بصری واقعیت های بیرونی عملکردی بی طرف ندارند و ابعادی از واقعیت را که با ایدئولوژی مالکان رسانه ها هماهنگ هستند بازنمایی می کنند.

A comparative study of visual framing of Turkey-Syria earthquakein the News Agency Isna,-Fars in 1402

The mental images of the audience of the external realities are affected by the framework the media adopts. As the frameworks can construct a new social meaning of an event, the study of how to visually frame a piece of news can help to a more appropriate understanding of what the media is trying to present over the reality. The main goal of the paper is to examine the visual framing of Turkey-Syria earthquake in Fars and Isna news agencies. The data of this research were collected using the qualitative content analysis method provided by Zhilian Roz. According to the results, there are three main themes in framing the earthquake in Turkey in Isna and Fars news agency which include: damage to the nature, victims and rescue and relief. Both the news agency examined the three themes in spite of that, the over mentioned news agencies are different in the way of framing the news. The news agency Isna, studied the two themes of buildings destruction to emphasize on urban management inefficiency and of the victims situation to show the failure in the proper management of the crisis. In Fars news agency, the advertising and persuasive aspect is notable and the emphasis was put on Iran's assistance of relief forces in Turkey. Therefore, the media don’t show an impartial performance in visual framing of external realities and they are representing some dimensions from reality in line with the ideology of media owners.Keywords: visual framing, Turkey-Syria earthquake, ideology, Isna, Fars

تبلیغات