چکیده

این مطالعه باهدف بررسی رابطه بین مصرف رسانه ای در فضای مجازی با سبک زندگی با توجه به نقش متغیرهای جمعیت شناختی و پایگاه اقتصادی- اجتماعی انجام شده است. به لحاظ روش شناختی، این پژوهش از نوع مطالعات کمّی، مقطعی و کاربردی و در قالب پیمایش است که دارای رویکردی توصیفی و تحلیلی بوده و به ارزیابی مسئله اصلی پژوهش در میان جوانان شهر تهران می پردازد. جامعه آماری، جوانان 18 تا 34 ساله شهر تهران و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 400 نفر بوده که این افراد با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و تصادفی در 10 محله از 5 منطقه (1، 4، 6، 15، 22) در میان مناطق 22گانه شهر تهران انتخاب شده اند. داده های به دست آمده از پرسش نامه از طریق نرم افزار Spss مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای «مصرف رسانه ای در فضای مجازی و ابعاد سازنده آن (دیداری-شنیداری و نوشتاری) و مدت استفاده از فضای مجازی، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و میزان استفاده از رسانه های مختلف» رابطه مستقیم و معناداری با سبک زندگی جوانان دارند. همچنین بین مصرف رسانه ای در فضای مجازی و سبک زندگی جوانان بر حسب جنس، وضعیت تأهل، سن، منطقه زندگی و میزان درآمد و متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی تفاوت معناداری وجود ندارد، از طرفی بین مصرف رسانه ای در فضای مجازی و سبک زندگی جوانان بر حسب تحصیلات و شغل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مصرف رسانه ای زمینه تغییر سبک زندگی از سنتی به میانه (ترکیبی) و از میانه به مدرن (غربی) را فراهم می آورد.

Sociological reading of the effect of media consumption on lifestyle (with emphasis on the role of the socio-economic base)

This study aims to investigate the relationship between media consumption in virtualspace and lifestyle according to the role of demographic variables and socio-economic base. This research is a quantitative, cross-sectional and applied study in the form of a survey, which has a descriptive and analytical approach and evaluates the main problem of the research among the youth of Tehran. The statistical population is young people aged 18 to 34 in Tehran and the sample size is 400 people based on the Cochran formula, and these people were selected by multi-stage and random cluster sampling in 10 neighborhoods of 5 regions (1,4,6,15,22) of Tehran. The data obtained from the questionnaire was analyzed by Spss software. The results of the research showed that the variables "media consumption in virtual space and its constructive dimensions (audio-visual and written) and the duration of using virtual space, the amount of use of social networks and the amount of use of different media" have a direct and meaningful relationship with the lifestyle of young people. have. Also, there is no significant difference between media consumption in virtual space and the lifestyle of young people in terms of gender, marital status, age, living area, income and socio-economic base variable, on the other hand, between media consumption in virtual space and lifestyle of young people in terms of There is a significant difference between education and occupation. Also, media consumption provides the context for changing the lifestyle from traditional to middle (hybrid) and from middle to modern (western).

تبلیغات