چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی و مطالعه کیفی آسیب های فضای مجازی برای نوجوانان (دختران دانش آموز مقاطع متوسطه اول و دوم) انجام شده است. این مطالعه از رویکرد کیفی استفاده می کند و مصاحبه شوندگان افرادی هستند که به صورت روزانه با دختران جوان تعامل دارند. در این نوشتار به منظور گردآوری داده میدانی با 58 نفر از مربیان و کادر اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی (به مثابه گروهی که با نوجوانان در ارتباط اند) مصاحبه گروهی نیمه ساختار یافته شده است. همچنین اینکه روش نمونه گیری در این پژوهش غیر احتمالی از نوع هدفمند بوده است و فرآیند گردآوری مصاحبه هم به محض رسیدن به اشباع نظری متوقف شده است. روش تحلیل مقاله پیش رو، تحلیل موضوعی است. از میان مصاحبه های انجام شده، سه موضوع اصلی با عناوین «اثرات منفی فضای مجازی بر نوجوانان» ، «ناتوانی در استفاده از توانمندی های فضای مجازی» و «اهمیت ارتقای سواد رسانه ای» یافت شده است.

Studying the impact of cyberspace harms on teenagers (a qualitative study of high school girls' knowledge)

The present study was conducted with the aim of analyzing and qualitatively studying the harms of cyber space for teenagers (girls of first and second high school) with a soft power approach. In this article, in order to collect field data, a semi-structured group interview was conducted with 58 instructors and staff of the Union of Islamic Student Associations (as a group that is in contact with teenagers), and also that the sampling method in this research is non-probability of the type It has been purposeful and the interview collection process has been stopped as soon as saturation is reached. From the conducted interviews, a core category under the title of injuries of cyber space for teenagers, 5 main categories under the title of influence of identity, personality and lifestyle from cyber space, desire to break norms, instrumental and materialistic view of one's body, lack of ability to produce content and Lack of media literacy, 9 sub-categories under the title of imitating virtual famous figures (celebrities, bloggers, influencers), desire to keep pets, wasting time in cyberspace, false portrayal of the ideal woman, letting go of excitement and gaining fame in cyberspace.Virtual, extreme desire to be seen, interest in making money from virtual space, consumerism, vulnerability are extracted.It should be noted that due to the fact that in qualitative research it is not possible to generalize the findings to a wide range of people.In this research, there is no generalization of the findings to a large community of people, and only the views of the research participants have been presented.Union of Student Islamic Associations; students; Cyberspace; teenager

تبلیغات