نقش فناوری های نوین ارتباطی در از خودبیگانگی فرهنگی؛ پژوهشی میان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران سال 1399 (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه توسعه فناوری های نوین ارتباطی و توجه کاربران به استفاده از این فناوری ها به دلیل طبیعت غیر بومی بودن این تکنولوژی های جدید، نوعی رسوخ فرهنگ های بیگانه را که گاهاً تضاد ماهوی با فرهنگ بومی کاربران دارد را شاهد هستیم. این رویارویی فرهنگ به مرور زمان در کاربران فعال در این فضا نوعی تغییر در نگرش و در ادامه در رفتار آنان ایجاد می کند و به نوعی از فرهنگ بومی خود فاصله می گیرند، از خود بیگانگی فرهنگی زمینه ساز پذیرش عناصر فرهنگ بیگانه ونادیده انگاشتن عناصر فرهنگ بومی است؛ لذا در پژوهش حاضر به موضوع « نقش فناوری های نوین ارتباطی در از خود بیگانگی فرهنگی دانشجویان» پرداخته شده است. این پژوهش با روش پیمایشی وتکنیک پرسشنامه اجرا شده است.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده های ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و تهران در سال 1399 می باشد. با توجه به بالا بودن جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 269 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت سنجش پایایی ابزار پژوهش از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده که مقدار محاسبه شده0.91 می باشد. نتایج به دست آمده فرضیه اصلی را تایید می کند و حاکی از آن است که بین آشنایی و استفاده از فناوری های نوین ارتباطی در از خودبیگانگی فرهنگی دانشجویان رابطه وجود دارد. همچنین سایر نتایج نشان داد بین نقش های خبری، آموزشی، هدایت و راهنمایی، تفریحی و سرگرمی، تبلیغی، همبستگی اجتماعی و نظارت اجتماعی محتواهای انتشار یافته در از خود بیگانگی فرهنگی دانشجویان رابطه وجود دارد.The role of new communication technologies in cultural alienation
Today, the development of new communication technologies and the attention of users to the use of these technologies, due to the non-native nature of these new technologies, we are witnessing a kind of penetration of foreign cultures, which sometimes has a material conflict with the native culture of the users. Over time, this clash of cultures creates a kind of change in the attitude of active users in this space and further in their behavior, and they somehow distance themselves from their native culture; Therefore, in the current research, the issue of "the role of new communication technologies in students' cultural alienation" has been addressed. The statistical population of the research includes all students of the communication faculties of Allameh Tabatabai University (RA) and Tehran in 2019. According to the high statistical population, 269 people were selected as the sample size based on Cochran's formula. The current research is descriptive in terms of the method and nature of the work, and in terms of the type of correlation, it is applied in terms of purpose and cross-sectional in terms of time. Cronbach's alpha method was used to measure the reliability of the research tool, and the calculated value is 0.91. The obtained results confirm the main hypothesis and indicate that there is a relationship between familiarity and the use of new communication technologies in students' cultural alienation. Also, other results showed that there is a relationship between the roles of news, education, guidance and guidance, recreation and entertainment, propaganda, social solidarity and social monitoring of the published contents in the cultural alienation of students.