چکیده

دوره ابتدایی نخستین گام آموزش رسمی به شمار می آید و شخصیت کودک نیز در این دوران پایا می شود؛ از این رو لازم است در کلیه دروس آموزش ابتدایی در تدوین محتوا و شیوه آموزش نهایت دقت را بکار گرفت. این پژوهش با هدف بررسی نمادهای فرهنگ کارگروهی و فرهنگ همکاری در کتاب های درسی دوره ابتدایی و با بهره گیری از روش شناسی تحلیل محتوی به انجام رسیده است. تکالیف، تصاویر و متن درس به عنوان واحدهای تحلیل مورد مطالعه قرار گرفته اند. روایی ابزار گردآوری داده ها (فهرست وارسی) به تایید تعداد پنج نفر از کارشناسان متخصص برنامه ریزی آموزشی رسید. مقدار همبستگی میان دو نوبت رمزگذاری نیز 82/ محاسبه گردید که نشان از پایایی قابل قبول ابزار اندازه گیری داشت. نتایج نشان داد که درمجموع سهم توجه به دو مقوله فرهنگ همکاری و فرهنگ کار گروهی کمتر از دو درصد از کل محتوی کتاب های درسی دوره ابتدایی بوده که به نظر می رسد بسیار کم و ناچیز است. مقایسه بخش های سه گانه متن، تصویر و تکلیف نیز نشان داد که در بخش تکالیف بیش از دو بخش دیگر به این دو مؤلفه توجه شده است. بنابراین نظر به اهمیت داشتن فرهنگ همکاری و فرهنگ کار گروهی برای انجام فعالیت های تعاونی، بازنگری در محتوای کتاب-های درسی دوره ابتدایی برای پرداختن بیشتر به مقوله های فرهنگ همکاری و فرهنگ کارگروهی پیشنهاد می گردد.

Communication function of students' books- Investigating teamwork in the content of elementary education textbooks

Elementary education is the first step in formal education and the child's personality is sustained during this time, therefore, it is necessary to use the most precision in the formulation of the content and method of teaching elementary lessons. The purpose of this study was to investigate group symbols in elementary school textbooks using content analysis methodology. Assignments, images, and textbooks have been studied as units of analysis. The validity of the data collection tool (checklist) was confirmed by five experts of educational planning. The correlation coefficient between the two encoding times was calculated to be /82, indicating acceptable reliability of the measuring instrument. The results showed that the share of attention to the concepts of teamwork was less than 2% of the total content of elementary textbooks, which seems to be very low. Comparison of the three parts of text, image and assignment also showed that these concept were considered in assignment more than tow other parts. The results of the analysis of the content of Persian textbooks, experimental sciences and social studies showed that only 0.51% has been paid attention to the working group subscale in the text of elementary school textbooks in each sixth grade. The share of attention to the use of working groups in homework was 11.3%, which has the largest share in primary school books, and in total, the work group component has a share of 1.28% in primary school books. Therefore, considering the importance of teamwork for cooperative activities, revising in the content of elementary textbooks is recommended.

تبلیغات