آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

محمدبن حسن بن ولید یکی از علمای تأثیرگذار در تاریخ اعتبارسنجی احادیث شیعه است. رویکرد استثناگرانهٔ او در بررسی احادیث شیعه، دانشیان را به گفت وگو در خصوص آن واداشته است. این رویکرد در مدخل های محمدبن سنان، محمدبن علی ابوسمینه، محمدبن اورمه و محمدبن احمدبن یحیی در کتب رجالی بازتاب یافته است. بیشترین سهم این گفت و گو ناظر به گفته های وی درباره شخصیت محمدبن احمدبن یحیی است و مهم ترین بخش سخنش در مدخل محمدبن احمدبن یحیی، تعبیر «بإسناد منقطع» یا «بإسناد منقطع یتفرّد به» به گاه استثنای احادیث محمدبن عیسی بن عبید است. در تحلیل مفهوم شناسانهٔ عبارت مذکور، از رهگذر بازخوانی تاریخی دیدگاه های گوناگون، دو نتیجهٔ مهم حاصل شده است: یکی اینکه «بإسناد منقطع» به معنای منقطع النظیر و حدیث منفرد است؛ دیگر آنکه ابن ولید مسئولیت تحدیث احادیث منفرد محمدبن عیسی بن عبید از یونس بن عبدالرحمن را به دو دلیل نپذیرفته است: بغدادی بودن هر دو و پشتیبانی نشدن به واسطهٔ داده های مشهور موجود در حوزه حدیثی کوفه به عنوان مرکز اصلی دادوستد فرهنگی شیعه.

Conceptional Analyzing of the Expression " Bi ʾIsnādin Munqatiʿin" regarding Muḥammad ibn ʿīsā ibn ʿUbayd's Narrations

Muḥammad ibn Ḥasan ibn Walīd is one of the effective scholars in the history of validating Shiʿa Hadiths. His excluding manner in examining Shiʾa narrations has been the subject of scholars' debate. The manner can be seen in the Rejal books under the entries of Muḥammad ibn Sanān, Muḥammad ibn Alī Abū Samīnah, Muḥammad ibn Uramah, and Muḥammad ibn Aḥmad ibn Yaḥyā. Most of these discussions are regarding his statements about the personality of Muḥammad ibn Aḥmad ibn Yaḥyā. Also, the most important of his sayings is where he excludes Muḥammad ibn ʿīsā ibn ʿUbayd's narrations and uses the expression of "bi ʾisnādin munqatiʿin" (through a disconnected Isnad) or " bi ʾisnādin munqatiʿin yatafarradu bih"(through a disconnected Isnad which is unique). In this study, by historical rereading of different views, the concept of the expression was analyzed. According to the results, the expression "bi ʾisnādin munqatiʿin" means a single or unique hadith. Also, for two reasons, Ibn Walīd hasn't accepted the responsibility of narrating Muḥammad ibn ʿīsā ibn ʿUbayd's unique hadiths from Yūnis ibn ʿAbd al-Raḥmān; Firstly, both of them were from Baghdad. Secondly, they weren't supported by the available popular data in the hadith school of Kufa as the main center of Shiite cultural exchanges.

تبلیغات