آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه نقش ابعاد ترومای کودکی در پیش بینی شناخت اجتماعی بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری شامل دانشجویان دانشگاه آزاد واحد رودهن با رده سنی 20 سال به بالا بودند، که در سال (1400-1401) مشغول به تحصیل بودند و از بین آن ها 336 دانشجو از طریق نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده های این پژوهش از پرسشنامه ذهن خوانی از طریق تصویر چشم، (بارون- کوهن، 2001) (RMET)، و پرسشنامه ترومای کودکی (برنشتاین، 2003) (CTQ)، استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش رگرسیون چندگانه با نرم افزار SPSS-27 انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که، ابعاد ترومای دوران کودکی (غفلت فیزیکی، سوء استفاده جنسی، سوء استفاده عاطفی، غفلت عاطفی و سوء استفاده فیزیکی) قادر به پیش بینی شناخت اجتماعی بصورت منفی و معکوس هستند (001/0> P، 05/0>P) و غفلت عاطفی با ضریب تاثیر (31/0-Beta =) و غفلت فیزیکی، با ضریب تاثیر (29/0-Beta =) قوی ترین پیش بینی کننده مشکلات، در شناخت اجتماعی دانشجویان بود. نتیجه گیری: می توان گفت افرادی که تجربه ترومای کودکی داشته اند، ممکن است نقص هایی در شناخت اجتماعی نشان دهند که می تواند پیامدهای قابل توجهی داشته باشد و منجر به کاستی هایی در جنبه های مختلف فهم اجتماعی و دشواری ها در درک احساسات و نیات دیگران شود و باید مداخلات روانی اجتماعی، برای پیشگیری و کاهش اثرات دراز مدت ناملایمات دوران کودکی ایجاد شود.

Role of Childhood Trauma Dimensions in Predicting Social Cognition in Students

Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between the dimensions of childhood trauma in predicting social cognition. Methodology: The research method of this study was descriptive and correlational. The statistical population included students of the Islamic Azad University, Roodehen Branch, with an age range of 20 years and above, with no history of any neurological or psychiatric disorders, acquired brain injury that caused loss of consciousness for more than 1 minute, substance abuse in the past 6 months (based on self-report), and a history of neurological disorders (such as epilepsy), who were studying in the year (1400-1401) and from among them, 336 students were selected through available sampling. To collect the data of this study, the eye-image mind-reading questionnaire (2001), (RMET), the Bernstein Childhood Trauma Questionnaire (2003) (CTQ), were used. Data analysis was performed using multiple regression method with SPSS-27 software. Findings: The findings showed that neglect (emotional and physical) was the strongest predictor of problems in social cognition in students. Conclusion: Consequently, this study provides evidence for the relationship between emotional and physical neglect and emotional understanding in healthy individuals, and shows that childhood trauma may affect social cognition.

تبلیغات