نقش سبک های تربیتی و سبک های اسنادی در پیش بینی اختلال سلوک با واسطه گری سبک های هویت در بین دانش آموزان دختر دوره ی دوم متوسطه
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش سبک های تربیتی و سبک های اسنادی در پیش بینی اختلال سلوک با واسطه گری سبک های هویت در دانش آموزان دوره دوم متوسطه بود. مواد و روش کار: جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مهاباد در سال تحصیلی 1402-1401 بود و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای 350 نفر به عنوان نمونه گزینش شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های علائم مرضی کودکان CSI-4، پرسشنامه ی سبک های فرزند پروری بامریند، پرسشنامه ی سبک های اسنادی، پرسشنامه ی سبک های هویت برزونسکی استفاده گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری در نرم افزار Smart-PLS3 و Spss-25 استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین سبک های تربیتی سهل گیرانه و مستبدانه با اختلال سلوک و همچنین رابطه منفی و معناداری بین سبک تربیتی قاطعانه با اختلال سلوک وجود دارد(05/0≥ P). رابطه بین سبک اسنادی موقعیت مثبت با اختلال سلوک منفی و معنادار و سبک اسنادی موقعیت منفی مثبت و معنادار است(05/0≥ P). رابطه بین سبک های هویتی هنجاری و اجتنابی با اختلال سلوک مثبت و معنادار و سبک هویت اطلاعاتی منفی و معنادار می باشد (05/0≥ P). بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای مذکور توانایی پیش بینی اختلال سلوک را دارند.The Role of Parenting Styles and Attribution Styles in Predicting Conduct Disorder Mediated by Identity Styles in High Secondary School Female Students
Background &Aims: The purpose of this study was to investigate the role of parenting styles and attribution styles in predicting conduct disorders mediated by identity styles in high secondary school students. Materials & Methods: The statistical population included all high secondary school female students in Mahabad in the academic year 1401-1402 and 350 people were selected as a sample by multi -stage cluster random sampling method. In order to collect information, CSI-4 Children's Pathological Questionnaire, Baumrind Parenting Styles Questionnaire, Attribution Styles Questionnaire, Berzonsky Identity Styles Questionnaire were used. Structural equation model in smart-PLS3 and SPSS-25 software was used to analyze the data. Results: The results of the regression analysis showed that there is positive and significant relationship between permissive and authoritarian parenting styles with conduct disorder and also significant and negative relationship between authoritative parenting styles with conduct disorder (p≤0/05). The relationship between attributional style of positive situation and conduct disorder is negative and significant and attributional style of negative situation is positive and significant (p≤0/05). The relationship between normative and diffused identity styles with conduct disorder is positive and significant and informative identity style is negative and significant (p≤0/05). Conclusion: Therefore, it can be concluded that the mentioned variables have the ability to predict conduct disorder.