میزان آشنایی معلمان با اصول اخلاق حرفه ای در یادگیری الکترونیکی
آرشیو
چکیده
اهداف پژوهش: اخلاق حرفه ای مقوله ای قابل توجه در حوزه یادگیری الکترونیکی است که از اهمیت بسزایی برخوردار است و می تواند بر کیفیت آموزش و یادگیری در این حوزه اثرگذار باشد؛ به همین دلیل توجه بسیاری از صاحب نظران حوزه آموزش و یادگیری را به خود جلب کرده است. بر این اساس، هدف از تحقیق حاضر بررسی میزان آشنایی معلمان با اصول اخلاق حرفه ای در یادگیری الکترونیکی است. روش ها : روش این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق را تمامی معلمان مقطع متوسطه اول شهر چابهار به تعداد 189 نفر بود که از بین این معلمان به روش تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان تعداد 123 شرکت کننده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه آشنایی با اخلاق حرفه ای در یادگیری الکترونیکی با پایایی 85/0 و روش تحلیل داده ها استفاده از آزمون تی تک نمونه ای بود تا میزان آشنایی این نمونه انتخاب شده با استانداردهای موجود مقایسه شود. یافته ها: نتایج نشان داد که میزان آشنایی معلمان با بعد مالکیت معنوی، بعد تخریب و بعد حریم خصوصی اخلاق حرفه ای در یادگیری الکترونیکی در حد متوسط به بالا بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که معلمان با اصول اخلاق حرفه ای در یادگیری الکترونیکی آشنایی دارند و می توان از این ظرفیت در بهبود فرایند آموزش و یادگیری استفاده کرد.The Level of Teacher's Familiarity with the Principles of Professional Ethics in E-learning
Background and Objectives: Professional ethics is a significant category in the field of e-learning, which is very important and has attracted the attention of many experts in educational sciences. Based on this, the purpose of this research was to investigate the level of familiarity of teachers with the principles of professional ethics in e-learning. Methods: This research was descriptive-survey type. The statistical population of the research was made up of all the teachers of the first secondary level of Chabahar city, Teachers were 189 people, and 123 participants were selected from among the teachers by simple random method and using Morgan's table. The research tool was a questionnaire familiarizing professional ethics in e-learning with a reliability of 0.85 and the method of data analysis was using a sample t-test. Findings: The results showed that the level of teachers' familiarity with the dimension of intellectual property, the dimension of destruction and the dimension of privacy of professional ethics in e-learning was medium to high. Conclusion: It can be concluded that teachers are familiar with the principles of professional ethics in e-learning and this capacity can be used to improve the teaching and learning process