پژوهش در آموزش ابتدایی

پژوهش در آموزش ابتدایی

پژوهش در آموزش ابتدایی سال سوم پاییز و زمستان 1400 شماره 2 (پیاپی 6)

مقالات

۱.

روایت معلمان از ادراک دانش آموزان از داستان های کتاب های فارسی دوره دوم ابتدایی

کلید واژه ها: ادراک دانش آموزان پدیدارشناختی داستان روایت معلمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 78 تعداد دانلود : 897
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی روایت معلمان از ادراک دانش آموزان از داستان های کتاب های فارسی دوره دوم ابتدایی است. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدار شناختی بود. شرکت کنندگان در پژوهش 32 نفر از معلمان دوره دوم ابتدایی شهر سیرجان در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته گردآوری و در دو مرحله کدگذاری باز، محوری تجزیه و تحلیل شد. از مجموع 48 کد مفهومی یافته های این پژوهش، در کدهای محوری مربوط به درک مطللب ویژگی های ارائه،ویژگی های یادگیرنده، نحوه نگارش، آرایه های ادبی، دستور زبان، فعالیت یادگیرنده، نوع داستان،ارئه متن و کاربرد داستان) قابل ترسیم است. نتایج پژوهش نشان داد ،ادراک دانش آموزان از داستان های کتاب های فارسی به عوامل متعددی بستگی دارد.
۲.

اثربخشی استفاده از کلاس های هوشمند بر بهبود اختلالات خواندن و سیالی کلامی کودکان دیرآموز

کلید واژه ها: اختلالات خواندن سیالی کلامی کلاس های هوشمند کودکان دیرآموز مهارت خواندن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 169 تعداد دانلود : 625
هدف از پژوهش حاضر،تعیین اثربخشی استفاده کلاس های هوشمند در بهبود اختلالات خواندن و سیالی کلامی کودکان دیر آموز است. روش این مطالعه، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پسر مبتلا به اختلالات خواندن شهرستان مرند بود. ازبین جامعه هدف «34» کودک با استفاده از روش نمونه گیری هدف مند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. در ابتدا هر دوگروه توسط آزمون تشخیصی خواندن مورد ارزیابی قرارگرفتند. گروه آزمایش در «12» جلسه «90» دقیقه ای در طول یک سال،آموزش را در کلاس های هوشمند دریافت کردند و در پایان هر دو گروه مجددا ًمورد ارزیابی قرارگرفتند. داده ها با استفاده ازتحلیل واریانس موردتجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته های این پژوهش نشان دادآموزش در کلاس های هوشمند موجب بهبود اختلالات خواندن و سیالی کلامی در کودکان دیر آموز می شود، از این رو با استفاده از کلاس های هوشمند می توان اختلالات خواندن و سیالی کلامی را در کودکان دیر آموز بهبود بخشید.
۳.

تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان ی بر حسب مؤلفه های خودآگاهی در دوره دوم ابتدایی

کلید واژه ها: تحلیل محتوا خود آگاهی هدیه های آسمان ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 37 تعداد دانلود : 244
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان پایه چهارم و پنجم و ششم ابتدایی بر حسب مؤلفه های خودآگاهی در دوره دوم ابتدایی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوا است که به روش کل شماری انجام گرفته است و از روش های آمار توصیفی فراوانی، درصد جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان داد در کتاب هدیه های آسمانی پایه چهارم؛ کمترین درصد فراوانی به مولفه آگاهی از راه های مراقبت از خود و بیشترین درصد فراوانی به مؤلفه آگاهی از احساسات و علایق خود اختصاص یافته است. در پایه پنجم؛ بیشترین مؤلفه خودآگاهی به مؤلفه آشنایی با عملکرد خود و کمترین مؤلفه به آگاهی از راه های مراقبت از خود و آگاهی از میزان ارزشمندی خود و در پایه ششم؛ بیشترین فراوانی به آگاهی از احساسات خود بوده است. بر اساس پژوهش حاضر میزان توزیع اجزای خودآگاهی در کتاب های مذکور به یک اندازه نیست؛ مؤلفه آگاهی از احساسات خود بیشترین فراوانی را دارد.  
۴.

مولفه های ذهن فلسفی و کاربست آن در روش های آموزشی معلمان ابتدایی

کلید واژه ها: ذهن فلسفی معلم فیلسوف آموزش ابتدایی روش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 684 تعداد دانلود : 841
مطالعه در زندگی و آثار فیلسوفان نشان می دهد که آنان از توانایی های منحصر به فردی برخوردارند و به همین خاطر جزو چهره های ماندگار همه دوران ها در آمده اند. هدف این پژوهش شناسایی مولفه های ذهن فلسفی فیلسوفان و چگونگی به کارگیری آن در روش های  آموزشی معلمان است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده است. ابتدا ویژگی های ذهن فلسفی به صورت نظام مند توصیف شده است. سپس رهنمودهای ذهن فلسفی  و نقش و کارکرد آن در بهبود کیفیت و اثربخشی کار معلمان- با تاکید بیشتر بر حوزه آموزش- مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. مهارت های منبعث از مولفه های ذهنیت فلسفی همچون جامعیت،ژرف نگری،انعطاف پذیری، نظریه پردازی، نقادی، تحلیل فلسفی و تردید منطقی، واجد روشنگری هایی ارزنده برای معلمان است که می تواند سبب بهبود عملکرد آنان شود.
۵.

نقش آموزش در دوره ابتدایی در حفظ محیط زیست هر منطقه

کلید واژه ها: محیط زیست آموزش معلم دانش آموز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 530 تعداد دانلود : 682
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش آموزش ابتدایی در حفظ محیط زیست است.  این پژوهش از نظر نوع هدف،کاربردی واز نظر ماهیت پیمایشی می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 15 پرسش می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان دوره  ابتدایی شهرستان تفت بود.ابزار جمع آوری  اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که که روایی آن توسط اساتید بررسی گردیدو پایایی نیز با آزمون  آماری ضریب آلفای کرونباخ(84/.) محاسبه شده است. سپس پرسشنامه مورد نظراز طریق سایت های مختلف یا شبکه های اجتماعی در بین معلمان مدارس ابتدایی توزیع گردید.تعداد 128 پاسخ دهنده به تکمیل پرسشنامه پرداختند. جهت تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از روش های آماری توصیفی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که معلمین با آموزش های لازم در زمینه حفظ محیط زیست می توانند با انجام فعالیت های درون و برون کلاسی، کودکان را علاقه مند به حفاظت از محیط زیست نموده و اخلاق دوستی با محیط زیست را در آنها نهادینه کنند.
۶.

ارتقای آموزش فضای اخلاقی؛ نقش میانجی جو اخلاقی ادراک شده در رابطه رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان دوره ابتدایی

کلید واژه ها: فضای اخلاقی سازمان رضایت شغلی رفتار شهروندی سازمانی دوره ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 804 تعداد دانلود : 60
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی فضای اخلاقی در رابطه رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان مشغول به تدریس مقطع ابتدایی شهرستان بافق بود. با استفاده از جدول مورگان نمونه ای به حجم 155 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه های رضایت شغلی ویتل و دیویس، فضای اخلاقی ویکتور و کالن و رفتار سازمانی شهروندی را به صورت الکترونیکی تکمیل کردند. داده های حاصل با شاخص های آمار توصیفی، ضریب همبستگی و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین رضایت شغلی و ادراک فضای اخلاقی و همچنین رفتار شهروندی سازمانی معلمان رابطه معنادار مثبتی وجود داشته و مدل ساختاری فضای اخلاقی در رابطه رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی از برازش مناسبی برخودار است با توجه به این یافته ها، توجه به فضای اخلاقی سازمان و آموزش آن در راستای ارتقای رفتارهای شهروندی سازمانی و رضایت شغلی معلمان توصیه می گردد.
۷.

شناسایی چالش ها و موانع ارتقای صلاحیت حرفه ای معلمان مدارس ابتدایی در دوران شیوع کرونا

نویسنده:

کلید واژه ها: رشد حرفه ای آموزش ابتدایی موانع و مشکلات معلمان آموزش مجازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 904 تعداد دانلود : 345
یکی از حوزه های تلاش برای جبران شکاف بین آموزش حضوری ومجازی پس از شیوع کووید19، مسائل پیش روی ارتقاء حرفه ای معلمان است. این  تحقیق از نوع  توصیفی – پیمایشی  است.. جمعیت مورد مطالعه کلیه ی معلمان ابتدایی ناحیه دو کرج بود که  با استفاده از جدول مورگان تعداد 64 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه مربوطه جهت تکمیل در اختیار آنها قرار گرفت. از آنجا که پرسشنامه مذکور بر اساس عامل های شناسایی شده در پیشینه تحقیق طراحی شده،اعتبار محتوای آن توسط چند تن از اساتید دانشگاه  بررسی و مورد تایید قرار گرفت.ضمنا برای سنجش پایایی پرسشنامه ،ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار آن85/0تعیین گردید که نشان دهنده پایایی پرسشنامه می باشد.تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده نشان داد که پنج عامل موانع ساختاری ، نبود نظام انگیزشی مناسب، ضعف مدیریتی، فراهم نبودن بستر آموزش مجازی و فقدان آموزش های لازم   از موانع اصلی در ارتقائ حرفه ای معلمان می باشد.