آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی شایستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بوده است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع روش تحقیق آمیخته و به صورت کیفی و کمی انجام یافته است. میدان مطالعه پژوهش در بخش کیفی شامل سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و آیین نامه ارتقاء دانشگاه فرهنگیان بوده است که به صورت سرشماری به عنوان نمونه مورد تحلیل قرارگرفته است. در بخش کمی جامعه آماری را اساتید پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی به تعداد 260 نفر تشکیل داده است که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 152 نفر برآورد و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای در طیف 10 درجه ای مبتنی بر اسناد بالادستی است. به منظور تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون و برای تحلیل داده های کمی از آزمون های T تک نمونه ای، تحلیل عاملی با استفاده از نرم افزار AMOS به منظور مدل سازی ساختاری و شاخص های برازش استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که الگوی شایستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان دارای 2 مضمون فراگیر شایستگی های حرفه ای و پایه در قالب 6 بعد آموزشی و پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، نگرشی، جهادی و انقلابی، اخلاقی و معنوی، شخصیتی و 78 مضمون پایه است. بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش می تواند به عنوان مبنایی برای ایجاد تغییرات مطلوب در سنجش و ارتقاء شایستگی ها، برنامه های خود توسعه ای ، برنامه های توسعه حرفه ای و توسعه تعهد حرفه ای اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد که منجر به تعالی نظام تربیت معلم کشور شود.

Developing and validating competency model of faculty members at Farhangian University on upstream documents

Background and Objective: The purpose of the present research was to developing and validating the competency model of the faculty members of Farhangian University upon upstream documents. research methodology: This research has been conducted in terms of applied p urpose and mixed research method, qualitatively and quantitatively. The field of research in the qualitative part included the document of the fundamental transformation of education, the statement of the second step of the Islamic revolution and the regulation of the promotion of Farhangian University, which was analyzed in the form of a census as a sample. In the quantitative part, the statistical population was formed by the professors of Farhangian University of East Azarbaijan Province in 1402 in the number of 260 people, based on Morgan's table, the sample size was estimated to be 152 people and they were selected using available sampling method. The research tool is a 10-point scale questionnaire based on upstream documents. In order to analyze qualitative data using thematic analysis method, and to analyze quantitative data from single-sample T-tests, factor analysis using AMOS software was used for structural modeling and fit indices. Findings: The findings of the research showed that the competency model of Farhangian University faculty members has 2 comprehensive themes of professional and basic competencies in the form of 6 educational and research dimensions, cultural and social, attitudinal, jihadist and revolutionary, ethics and spirituality, personality traits and 78 basic themes. Conclusion: The results of this research can be used as a basis for creating desirable changes in measuring and improving competencies, self-development programs, professional development programs, and the development of continuous professional commitment of Farhangian University faculty members. Which will lead to the excellence of the country's teacher training system.

تبلیغات