آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی مولفه های الگوی شایستگی های حرفه ای مدیران آموزشی سازمان برنامه و بودجه کشور با معادلات ساختاری انجام شد.روش شناسی: این پژوهش از نظر اهداف کاربردی و از نظر ماهیت پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ی مدیران آموزشی سازمان برنامه و بودجه کشور (رده های ارشد، میانی، پایه و عملیاتی) به تعداد 382 نفر که 103 نفر از آنان زن و 279 نفر از آنان مرد می باشند را تشکیل داد. اعتبار ابزار سنجش از طریق آلفای کرونباخ و روایی ابزار سنجش براساس تکنیک بررسی روایی سازه توسط تحلیل عاملی تاییدی به دست آمد. از تحلیل عاملی تاییدی برای اطمینان از برازش داده های حاصل از پژوهش و متغیرها به همراه مولفه های مربوط به آن استفاده شده است. در نهایت برای آزمون فرضیات، از مدل معادلات ساختاری استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان می دهد که ابعاد اصلی شایستگی های حرفه ای مدیران آموزشی سازمان برنامه و بودجه کشور شامل 6 بعد شرایط علّی (شامل 32 کد باز، 8 کد محوری و 2 کد انتخابی)، شرایط زمینه ای (شامل 9 کد باز، 4 کد محوری و 3 کد انتخابی)، شرایط مداخله گر (37 کد باز، 11 کد محوری و 4 کد انتخابی)، راهبردها (11 کد باز، 4 کد محوری و 3 کد انتخابی)، پیامدها (کد 15 باز، 4 کد محوری و 2 کد انتخابی) و مقوله محوری (شامل 70 کد باز، 24 کد محوری و 8 کد انتخابی) است.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش می تواند زمینه انتصاب مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین آموزش آن ها را با توجه به مدل شایستگی فراهم کند.

Identifying the components of the model of professional competencies of educational managers of the program and budget organization of the country using structural equations

Purpose: The present research was conducted in order to identify the components of the model of professional competencies of educational managers of the country's program and budget organization with structural equations.Methodology: This research is practical in terms of goals and it was a cross-sectional survey study in terms of its nature and type. The validity of the measurement tool (reliability) was obtained through Cronbach's alpha and the validity of the measurement tool was obtained based on the construct validity technique by confirmatory factor analysis. Descriptive statistics were used to examine the respondents' demographic questions, and central and dispersion indices were used to describe the status of the variables. Also, confirmatory factor analysis has been used to ensure the fit of the research data and variables along with its related components. Finally, the structural equation model has been used to test the hypotheses.Findings: The results show that the main dimensions of the professional competencies of educational managers of the country's program and budget organization include 6 dimensions of causal conditions (including 32 open codes, 8 central codes and 2 selective codes), background conditions (including 9 open codes, 4 central codes and 3 selective codes) ), intervention conditions (including 37 open codes, 11 central codes and 4 selective codes), strategies (including 11 open codes, 4 central codes and 3 selective codes), outcomes (15 including open codes, 4 central codes and 2 selective codes) and the central category (including 70 open codes, 24 central codes and 8 optional codes).

تبلیغات