آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۰

چکیده

کاخ شمس العماره به عنوان اولین بنای مرتفع و پنج طبقه تهران در سال 1282ه.ق به دستور ناصرالدین شاه و به تقلید از بناهای اروپایی، توسط معیرالممالک در مدت 2سال ساخته شد. ساخت و تزیینات آن متاثر از جنبش فرنگی سازی در ایران بوده است. از آن جا که نقاشی رنگ روغن اغلب بر روی سطوح بافت دار مرسوم بود، به کارگیری این روش روی کاشی لعابدار تا آن زمان انجام نشده بود. در این مقاله این روش منحصر بفردکه در پنج فضای خصوصی درچهار طبقه شمس العماره اجرا شده، بررسی می شود. پرسش اصلی این پژوهش این است که علل به کارگیری نقاشی رنگ روغن روی کاشی های لعابدار در این بنا چیست؟ این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته و جمع آوری داده ها به صورت میدانی و کتابخانه ای است. برخی پژوهشگران هنر دوره قاجار اذعان دارند که نقاشی هایی با موضوع چشم اندازها، اغلب کپی از آثار نقاشی کلاسیک هنرمندان اروپایی است. یافته ها نشان می دهد متغیرهای انتخاب شیوه نقاشی رنگ روغن، نتیجه تغییر رویکردهای هنرمندان نسبت به نقاشی ایرانی است، شیوه آسان، قابل دسترس بودن مواد و مصالح و تمایل به غرب گرایی که کاملا به شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوران وابسته بود، از جمله این متغیرهاست.

Oil painting tiles with motifs In the building of Shams-Ol-Emareh

Shams-Ol-Emareh Palace, as the first tall and five-story building in Tehran, was built in 1282 by the order of Naser al-Din Shah and in imitation of European buildings, by Moayyer Ol Mamalek in a period of 2 years. Its construction and decorations are influenced by the trend towards western art It has been in Iran. Since oil painting was often used on textured surfaces, the application of this method on glazed tiles had not been done until then. In this article, this unique method, which was implemented in five private spaces on four floors of Shams-Ol-Emareh, is investigated. The main question of this research is this What are the reasons for using oil painting on glazed tiles in this building? This research was done by descriptive-analytical method and data collection is done in field and library. Some believe that landscape painting is a copy of European classic paintings. The findings show that the variables of choosing the oil painting method are the result of the change of artists' approaches towards Iranian painting, the easy method, the availability of materials and the tendency to westernize, which was completely dependent on the social and political conditions of that time,

تبلیغات