تحلیل و طبقه بندی موضوعی انواع نقش در سوزن دوزی بلوچ براساس اسلوب هنرهای سنتی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
سوزن دوزی بلوچ، صورت برجسته ای از هنرهای سنتی است که با استان سیستان و بلوچستان، به ویژه نواحی سرحد و مکران تناسب پیدا می کند. هدف این مقاله، طبقه بندی نقوش اصیل و پرکاربرد در بلوچی دوزی جهت دستیافتن به معانی نمادین آنهاست. بدین قیاس پرسش آن است: چگونه می توان با نظر به اسلوب هنرهای سنتی، نسبت به تحلیل و طبقه بندی موضوعی نقش در سوزن دوزی بلوچ اقدام نمود؟ با این نگاه، پژوهش پیش رو به شیوه توصیفی تحلیلی و با نظر به اطلاعات میدانی (مبتنی بر مشاهده و مصاحبه) و البته مطالعات اسنادی (فیش برداری و تصویرخوانی) به شیوه نمونه گیری احتمالی از نقوش سوزن دوزی بلوچ شکل گرفت و تحلیل داده ها بر مبنای طبقه بندی موضوعیِ برآمده از اسلوب هنرهای سنتی دنبال شد. نتیجه پژوهش در چهل و چهار نقش نشان داد: نقوش سوزن دوزی بلوچ بر مبنای طبقه-بندی موضوعی هنرهای سنتی ایران قابل تقسیم هستند. نقوشی که در عین حال که اغلب به صورت تجریدی و با اشکال شکسته و هندسی تصویر می شوند، بر صور و اجزاء انسانی، جانوری، گیاهی و جمادی همچون زیورآلات، اشیاء مصرفی زندگی و مکان ها دلالت می کنند و واقعیت زندگی مردم بلوچ، اعتقادات و باورهای ایشان را به تصویر درمی آورند.Analysis and Thematic Classification of Motifs in Baluchi Needlework based on the Iranian Traditional Arts Model
Associated with Sistan and Baluchestan Province in Iran, specifically Sarhad and Makran, Baluchi needlework is a prominent form of traditional arts. The purpose of this study was to classify original and frequent motifs found in Baluchi-Duzi (Baluchi embroidery) to discover their symbolic meanings. The central question was how could the motifs in Baluchi needlework be analyzed and thematically classified according to the Iranian traditional arts model. In this descriptive-analytical study, probability sampling was utilized to select Baluchi needlework motifs through field research (observation- and interview-based) and library research (indexing and image analysis). The data were analyzed by thematic classification derived from the Iranian traditional arts model. Examination of forty-four motifs demonstrated that Baluchi needlework motifs are geometrical in the main that can be classified into signify human, animal, plant and object (such as jewelry, everyday items, and places) shapes and components. These represent the realities of the Baluchis’ life and beliefs.