چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی مفاهیم و مدل های جلب مشارکت در فعالیت های مذهبی محلی است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی بود که با مطالعه کتابخانه ای و مرور اسنادی منابع موجود انجام شد. برای انجام این تحقیق ابتدا منابع مرتبط با مشارکت، مشارکت مذهبی و اثرات اجتماعی مشارکت در فعالیت های مذهبی بررسی و دیدگاه های نظری مرتبط با مشارکت مذهبی تبیین شد. نتایج نشان داد که نظریه کنش موجه «آیزن و فیش باین»(1980)، گونه شناسی انواع مشارکت «هلی» (2001) و الگوی جلب مشارکت فعالیت های قرآنی سیدی(1402) از جمله دیدگاه هایی هستند که در این زمینه کاربرد دارند. با بهره گیری از این پژوهش ها می توان در جهت جلب حداکثری مشارکت فعالان مذهبی و نمازگزاران مساجد، اقدامات موثرتری انجام داد و در جهت افزایش مشارکت، انسجام و سرمایه اجتماعی در جامعه گام برداشت.

A Review of Concepts and Communication Models of Attracting Participation in Local Religious Activities

The purpose of this research was to identify the concepts and models of attracting participation in local religious activities. This was an applied research that was done by library study and document review of sources. In this study, firstly, sources related to participation, religious participation and social effects of participation in religious activities were examined and theories related to participation were investigated. The results showed that the theory of justified action by "Ajzen and Fishbein"(1980), the typology of participation by "Helly"(2001) and the model of attracting participation in Quranic activities by "Seyedi"(2023) are among the theories that are used in this field. By using these theories, it is possible to take more effective measures to attract the maximum participation of religious activists and mosque worshipers and to increase participation, cohesion and social capital in the society.
Participation, Religious Participation, Religious Activity, Mosques

تبلیغات