آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

اخیراً رویکرد جدیدی در علم مدیریت ظاهر شده است که مربوط به روان شناسی مثبت است که از آن به عنوان دانش سازمانی مثبت یاد می شود. محققان این حوزه به آنچه که افراد را قادر می سازد در مواقع بحرانی انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند علاقه مند هستند. یکی از این مباحث، انرژی کارکنان است که به واکنش فیزیکی یا ذهنی افراد که به صورت ارادی و یا غیرارادی نسبت به یک رویداد رخ می دهد، تعریف شده است. بنابراین هدف از این پژوهش طراحی مدلی برای انرژی کارکنان در محیط کار است. از رویکرد کیفی تحلیل مضمون و بر اساس روش براون و کلارک برای شناسایی پیشایندها، پیامدها و ابعاد و مؤلفه های مدل مورد مطالعه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مقالات و کتاب های موجود در این زمینه بود که بر حسب نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. از روش مطالعات کتابخانه ای شامل بررسی کتاب ها و مقاله ها برای گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق مرتبط با موضوع پژوهش استفاده شده است. به منظور بررسی روایی از روش بازبینی توسط همکار پژوهشی و برای سنجش پایایی از ضریب پی اسکات استفاده شده است. نتایج کلی این پژوهش به صورت 64 مضمون پایه، 11 مضمون سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر استخراج شد. نتایج پژوهش نشان داد که مضامین (ویژگی های روان شناختی، ویژگی های شغلی، سبک رهبری، ارتباطات اثربخش و سبک زندگی) به عنوان پیشران های انرژی کارکنان (انرژی فیزیکی، انرژی احساسی، انرژی شناختی و انرژی معنوی) به عنوان ابعاد و مؤلفه های انرژی کارکنان و پیامدهای (اولیه و ثانویه) به عنوان پیامد های انرژی کارکنان مشخص شد. متمرکز شدن بر مفهوم انرژی در سطوح مختلف در سازمان ها، اطلاعات ارزشمندی را در مورد وضعیت انرژی کارکنان در اختیار مدیران قرار می دهد. در نتیجه هنگامی که سطح بالایی از انرژی کارکنان در یک سازمان وجود داشته باشد کارکنان با تلاش مداوم برای دستیابی به اهداف موجب برانگیخته شدن سایر اعضا می شوند و این موضوع پیامدهای مثبتی را برای فرد و سازمان به همراه دارد.

Designing a Conceptual Model of Employees' Energy in the Workplace: A Qualitative Approach

IntroductionRecently, a new approach has emerged in management science that is related to positive psychology and is called positive organizational knowledge. Researchers in this field are interested in what enables people to be more flexible in times of crisis. One of these issues is employee energy, which is defined as the physical or mental response people have, voluntarily or involuntarily, to an event. Therefore, the purpose of this research is to develop a model of employee energy in the workplace. MethodThe qualitative approach of thematic analysis (TA) based on the Braun and Clarke method was used to identify the antecedents, consequences, dimensions, and components of the model under study. The statistical population of the study included all articles and books available in the field, selected according to the principle of purposeful sampling method. The library study method, including the review of books and articles, was used to collect information on theoretical foundations and research literature on the research topic. The review method was used by a researcher colleague to check validity, and the P-Scott coefficient was used to measure reliability. ResultsThe general results of this research were extracted as 64 basic themes, 11 organizing themes, and 3 overarching themes The results of the research showed that the themes (psychological characteristics, job characteristics, leadership style, effective communication, and lifestyle) determined as drivers of employees' energy, (physical energy, emotional energy, cognitive energy, and spiritual energy) were determined as dimensions and components of employees' energy, and (primary and secondary outcomes) were determined as consequences of employees' energy. DiscussionFocusing on the concept of energy at different levels in organizations provides managers with valuable information about the energy status of employees. As a result, when there is a high level of employee energy in an organization, the employees will motivate other members by continuously trying to achieve the goals, and this issue has positive consequences for the individual and organization.

تبلیغات