بررسی رابطه ی اختلالات بالینی و سبک های فرزندپروری با وابستگی به بازی های کامپیوتری در دانش آموزان متوسطه ی اول شهر نی ریز
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی اختلالات بالینی و سبک های فرزندپروری با وابستگی به بازی های کامپیوتری در دانش آموزان متوسطه ی اول شهر نی ریز بود. این پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب شیوه ی گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری شامل دانش آموزان مقطع متوسطه ی اول شهرستان نی ریز (990 نفر) در سال 1403-1402 بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای تعداد 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از آزمون SCL-90-R، پرسشنامه ی سبک های فرزندپروری دیانا بامریند (1971) و پرسشنامه ی وابستگی به بازی های رایانه ای آنتوران (2008) استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد بین اختلالات بالینی با وابستگی دانش آموزان به بازی های کامپیوتری رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد. بین سبک های فرزندپروری قاطعانه با وابستگی دانش آموزان به بازی های کامپیوتری رابطه ی منفی و معنی دار و بین سبک های فرزندپروری مستبدانه و سهل گیرانه با وابستگی دانش آموزان به بازی های کامپیوتری رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین شکایت جسمانی، اضطراب، روان رنجوری و توافق پذیری به عنوان قوی ترین متغیرها برای پیش بینی وابستگی دانش آموزان به بازی های کامپیوتری بودند.Investigating the relationship between clinical disorders and parenting style with addiction to computer games in first secondary school students in Neyriz city
The present study aimed to investigate the relationship between clinical disorders and parenting styles with addiction to computer games in first secondary school students in Niriz city. The research was applied in terms of purpose and descriptive of the correlational type based on the method of data collection. The statistical population included the students of the first secondary school students in Niriz (990 people) in the year 1402-1403, and 100 people were selected as a sample using the staged cluster sampling method. To collect data, SCL-90-R test, Diana Bamrind's Parenting Styles Questionnaire (1971) and Anturan's (2008) Computer Game Addiction Questionnaire were used. Descriptive statistics, Pearson's correlation coefficient, and step-by-step regression analysis were used to analyze the data. The results showed that there is a positive and significant relationship between clinical disorders and students' addiction to computer games. There is a negative and significant relationship between the assertive parenting styles and the dependence of students on computer games and there is a positive and significant relationship between the authoritarian and permissive parenting styles and the dependence of students on computer games. Also, physical complaint, anxiety, neuroticism and agreeableness were the strongest variables for predicting students' addiction to computer games.