تأثیر فعالیت های ورزشی همراه با موسیقی بر توجه بر دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر
آرشیو
چکیده
هدف و زمینه : این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فعالیت های ورزشی همراه با موسیقی بر توجه دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهرستان یزد انجام شد.مواد و روش ها: به همین منظور40 دختر کم توان ذهنی با بهره هوشی70-50 با نمونه گیری انتخابی از مدرسه استثنایی کوثر شهر یزد انتخاب شدند و بر اساس نمره های پیش آزمون بصورت همگن در چهار گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند.گروه ها شامل موسیقی، ورزش، ورزش همراه با موسیقی و کنترل بودند.آزمودنی ها با استفاده از آزمون توجه مربعات دنباله دار تولوز- پیرون بصورت پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. برنامه منتخب به مدت 12 هفته و هفته ای 1 جلسه به صورت 45 دقیقه همراه با موسیقی برای آزمودنی ها در نظر گرفته شده بود. پس از پایان دوره مجددا از هر چهار گروه پس آزمون به عمل آمد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS و تغییرات درون گروهی از تی وابسته و تغییرات برون گروهی به صورت پس آزمون و پیش آزمون از آزمون تحلیل واریانس یک سویه انجام گرفتیافته ها:نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد نمره توجه در بین گروها پیش آزمون غیر معنی دار(634/0 =P)و پس از آزمون معنی دار (0001/0 =P)بود.میانگین تغییرات نمره توجه در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه های ورزش،موسیقی،ورزش+ موسیقی افزایش معنی دار بود.نتیجه گیری:با توجه به نتایج تحقیق حاضر بنظر می رسد فعالیت های ورزشی و موسیقی بر بهبود توجه در کودکان کم توان ذهنی تاثیر مثبت داشته است.The effect of sports activities with music on the attention of educable students with mental disabilities in Yazd city
Purpose and Background: This study was conducted to investigate the effect of sports activities with music on the attention of educable students with intellectual disabilities in Yazd.Materials and Methods: For this purpose, 40 mentally retarded girls with IQ of 50-70 were selected by selective sampling from Kosar exceptional school in Yazd and based on pre-test scores were homogeneously divided into four experimental and control groups. They included music, exercise, exercise with music, and control. The selected program was for 45 weeks and 1 session per week for 45 minutes with music for the subjects. At the end of the course, post-test was performed again in all four groups. Data were analyzed using SPSS software and intra-group changes of dependent t-test and extra-group changes as post-test and pre-test of one-way analysis of variance.Results: The results of one-way analysis of variance showed that the attention score among the groups before the test was insignificant (P = 0.634) and after the test was significant (P = 0.0001). The mean changes in the attention score in the post-test stage The test was significantly increased compared to the pre-test in the groups of sports, music, sports + music.Conclusion: According to the results of the present study, it seems that sports and music activities have a positive effect on improving attention in children with mental disabilities.