چکیده

هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های «هدیه های آسمان دوره ابتدایی» (سال تحصیلی1401-1400) و میزان انطباق آنها با ویژگی های متقین در خطبه همام بود. روش این پژوهش تحلیل محتوا و برای گردآوری داده ها از روش سندکاوی (کتاب های درسی) استفاده شد. برای محاسبه فراوانی، بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت روش آنتروپی شانون به کار رفت. با بررسی  1409 جمله به عنوان واحد تحلیل، این نتایج حاصل شد که مؤلفه های نماز شبانه، انفاق در راه خدا، راستگویی، صبر و شکیبایی، ایمان و یقین و خضوع و فروتنی به ترتیب 276، 245، 244، 234 ، 212 و 198 فراوانی را داشتند. در این کتاب ها به ترتیب بیشترین و کمترین ضریب  اهمیت در پایه دوم،  مؤلفه راستگویی 331/0 و خضوع و فروتنی 108/0؛ پایه سوم، ایمان و یقین 446/0 و صبر و شکیبایی231/0؛ پایه چهارم، انفاق در راه خدا 498/0 و صبر و شکیبایی 331/0؛ پایه پنجم، ایمان و یقین 498/0 و خضوع و فروتنی 398/0 و پایه ششم، انفاق در راه خدا 702/0 و صبر و شکیبایی 403/0 به دست آمد. این پژوهش نشان داد که توزیع بعضی ویژگی های متقین در محتوای کتاب ها و واحدهای تحلیل، تعادل و انطباق کمی دارند.

The Content Analysis of the Books "Heaven Gifts" of the Elementary School and the Extent of Their Compliance with the Mottaghin's characteristics in the Hamam's Sermon

The purpose of this research was to analyze the content of the books "Heaven Gifts" of the elementary school (academic year 2021-2022) and the extent of their compliance with the Mottaghin's characteristics in the Hamam's sermon. The method applied in this research was the content analysis, and the document mining (textbooks) was used to collect data. Shannon's entropy method was applied to calculate the frequency, information load and importance coefficient. By examining 1409 sentences as the unit of analysis, the obtained results were as follows: the frequency of night prayer, charity in the way of God, truthfulness, patience, faith and certainty, submission and humility were, respectively, 276, 245, 244, 234, 212 and 198. In these books, respectively, the highest and lowest importance coefficient was in the 2nd grade: truthfulness with 0.331 and submission and humility with 0.108; in the 3rd grade: faith and certainty with 0.446 and patience with 0.231; in the 4th grade: charity in the way of God with 0.498 and patience with 0.331; in the 5th grade: faith and certainty with 0.498 and submission and humility with 0.398; and in the 6th grade: charity in the way of God with 0.702 and patience with 0.403. This research showed that the distribution of some specific Mottaghin's characteristics in the content of the books and units of analysis have little balance and adaptation.

تبلیغات