آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی سلامت روان دانش آموزان دوره اول متوسطه استان ایلام براساس تفاوت جنسیتی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ اجرا کمی است و به شیوه توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه استان ایلام در سال تحصیلی 99-1398 است که از این جامعه، نمونه ای به تعداد 378 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شد. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه سلامت عمومی 28 سؤالی گلدبرگ و مصاحبه تشخیصی جمع آوری گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بر اساس نمرات پرسشنامه، 7/20 درصد و با توجه به نتیجه مصاحبه، 74/17 درصد از افراد نمونه آماری، مشکلاتی در زمینه سلامت روان دارند. میزان مشکلات سلامت روان در میان پسران 3/16 درصد و در بین دختران 3/25 درصد بود. در ابعاد چهارگانه سلامت نیز در نارساکنش وری اجتماعی 8/29 درصد، در اضطراب و بیخوابی 1/19 درصد، در افسردگی 1/16 درصد و در نشانه های جسمانی 14 درصد مشکل داشتند. تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که مشکلات دختران در متغیر های سلامت، اضطراب، افسردگی و نشانه های جسمانی از پسران بیشتر است و این تفاوت از نظر آماری معنادار می باشد (05/0> P). یافته ها همچنین نشان داد که تفاوتی بین میزان سلامت دانش آموزان بر حسب سن والدین، پایه تحصیلی و شغل آنها وجود ندارد. نتایج پژوهش بیانگر ضرورت اجرای برنامه هایی برای ارتقای سلامت روان دانش آموزان در دوره نوجوانی توسط متصدیان امر سلامت و اولیای تعلیم و تربیت است.

Mental Health of High School Students in Ilam Province Based on Gender Difference

The present study was conducted with the aim of investigating the mental health of high school students in Ilam province based on gender differences. This research is practical in terms of purpose and quantitative in terms of implementation, and it was carried out in a descriptive manner. The statistical population of the research includes all the male and female students of the first year of high school in Ilam province in the academic year 2018-2019, from which a sample of 378 people was selected by multi-stage random sampling. The required data were collected through Goldberg's 28-question general health questionnaire and diagnostic interview. The findings of the research showed that according to the scores of the questionnaire, 20.7% and according to the results of the interview, 17.74% of the statistical sample have problems in the field of mental health. The rate of mental health problems was 16.3% among boys and 25.3% among girls. In the four dimensions of health, 29.8% had problems with social dysfunction, 19.1% with anxiety and insomnia, 16.1% with depression, and 14% with physical symptoms. Multivariate analysis of variance showed that girls have more problems in health, anxiety, depression and physical symptoms than boys and this difference is statistically significant (P<0.05). The findings also showed that there is no difference between the health of students according to their parents' age, educational level and occupation. The results of the research indicate the necessity of implementing programs to improve the mental health of students during adolescence by health officials and parents of education

تبلیغات