آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

موضوع و هدف: گسترش مهاجرت های بین المللی، بیش از پیش بر اهمیت موضوع ادغام اجتماعی و اقتصادی مهاجران افزوده است. امروزه جوامع با جمعیت قابل ملاحظه ای از مهاجران، تازه واردان و پناهندگان روبرو هستند. ادغام مهاجران همواره به عنوان یک موضوع سیاسی و عام محل بحث بوده است، گرچه در مباحث علمی نیز کمابیش موردعلاقه و تفحص می باشد. در سال های اخیر، با توجه به اهمیت ادغام مهاجران، تحقیقات متعددی در این حوزه انجام شده است. با در نظر گرفتن فراوانی و تنوع تحقیقات انجام شده در این زمینه، نیاز به انجام تحقیقات ترکیبی نظیر فراتحلیل در این حوزه احساس می شود. اصلی ترین سؤال پژوهش حاضر این است که در تحقیقات انجام شده چه عناصری از سرمایه انسانی بر ادغام مهاجران ایرانی در جوامع مقصد بیشترین تأثیر را می گذارد؟روش: روش تحقیق پژوهش حاضر، فراتحلیل می باشد. جامعه آماری تحقیق همه ی مقالات معتبر علمی هستند که در سال های 2000 تا 2019 با موضوع ادغام مهاجران ایرانی منتشر شده اند. در نهایت 23 مطالعه انتخاب و با نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA2)، مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای تحصیلات، مهارت های زبانی و مدت اقامت، به نسبت سایر متغیرها، تأثیر زیادی بر ادغام مهاجران ایرانی دارند. نتایج اندازه اثرات نشان می دهد که رابطه تحصیلات و ادغام مهاجران ایرانی، معادل 23/0 می باشد. رابطه مهارت های زبانی و ادغام مهاجران ایرانی در تحقیقات مرور شده حدود 17/0 قرار دارد. نتایج اثرات ترکیبی نشان می دهد که رابطه مدت اقامت و ادغام مهاجران ایرانی معادل 16/0 است. همچنین تأثیر عناصر سرمایه انسانی بر ادغام مهاجران ایرانی برحسب دو متغیر تعدیل گر دوره-های زمانی و کشورهای مقصد مهاجرت بررسی گردید.

Meta-analysis of Factors Affecting the Socioeconomic Integration of Iranian Emigrants in Host Societies with Emphasis on Human Capital

Subject and purposes: The increasing number of immigrants worldwide has raised attentions and concerns about their integration to the socioeconomic aspects of the host societies and a broad number of empirical studies is done in countries with high levels of migrants’ attractiveness. A large body of research on the “immigrants’ integration” has shown that there is a considerable relationship between an immigrant’s human capital status and the socioeconomic integration. This study is initially established to systematically review and analyze the relationship between the human capital and Iranian emigrants’ integration, and later extended to investigate the most effective dimensions of human capital on integration status in mentioned studies. Method: The method of the present study is meta-analysis and the population of the study is all authoritative scientific papers about Iranian emigrants integration published in 2000 – 2019. We identified 23 studies and analyzed with comprehensive meta-analysis software (CMA2). Findings: Results showed that the variables of education, language skills and length of stay, compared to other variables, have greater impacts on the integration of Iranian emigrants. The results of the effects size showed that the relationship between education and integration of Iranian emigrants is 0.23. The relationship between language skills and the integration of Iranian emigrants in the reviewed research is about 0.17. The results of effects size show that the relationship between the length of stay and the integration of Iranian emigrants is 0.16. Also, the effect of human capital elements on the integration of Iranian immigrants was studied in terms of two adjusting variables of time periods and destination countries.

تبلیغات