آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش های مختلف آموزش بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان حسابداری است تا مؤثرترین شیوه آموزش به گونه تجربی مشخص گردد و بتوان بدان وسیله پیشرفت تحصیلی را در بین دانشجویان حسابداری بهبود بخشید. در این راستا با بکارگیری رویکرد سنتی و نیز رویکردهای نوین آموزشی شامل رویکرد داده های بزرگ، اثر آن ها بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته حسابداری است که در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز مشغول به تحصیل بوده اند و نمونه مورد مطالعه 247 نفر می باشد. با استفاده از روش آزمایشگاهی و طرح پیش آزمون-پس آزمون، دو گروه آزمایش با رویکردهای سنتی و داده های بزرگ در کارگاه های حسابداری پیشرفته 2، حسابداری صنعتی 2 و حسابرسی 1 شرکت کردند. تحلیل داده ها، با استفاده از الگوی معادلات ساختاری، آزمون ناپارامتری من ویتنی و رگرسیون سلسله مراتبی انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که هر دو روش آموزش به شیوه داده های بزرگ و آموزش به شیوه سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت معناداری دارند. همچنین، یافته ها نشان داد که تأثیر آموزش به شیوه داده های بزرگ بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان حسابداری در مقایسه با آموزش به شیوه سنتی بیشتر است. نتایج پژوهش بر ضرورت آموزش به شیوه داده های بزرگ در برنامه آموزشی حسابداری در مقطع کارشناسی برای افزایش دانش دانشجویان تأکید می کند

The effect of traditional education approaches and big data method on academic achievement of accounting students

The purpose of this study is to investigate the effect of different teaching methods on the academic achievement of accounting students in order to determine the most effective teaching method experimentally and thus can improve academic achievement among accounting students. In this regard, using the traditional approach as well as new educational approaches, including the big data approach and comparing them with each other, their effect on students' academic achievement was examined. The population of this study includes all accounting students who were studying at the undergraduate level of Islamic Azad University, Shiraz in the academic year 1399-1398 and the study sample includes 247 students. In this research, using laboratory method and pre-test-post-test design, two experimental groups with traditional approaches and big data participated in Advanced Accounting 2, Cost Accounting 2 and Auditing 1. For each lesson, a group was considered as a control group. Data analysis was performed using structural equation modeling, Mann-Whitney nonparametric test and hierarchical regression. Findings showed that both big data teaching methods and traditional teaching methods have a significant positive effect on students' academic achievement. Also, the research findings showed that the effect of big data method education on the academic achievement of accounting students is more than traditional method education. The research results emphasize the need for big data method education in the accounting education program at the undergraduate level to increase students' knowledge. Findings also showed that the effect of traditional education and big data on academic achievement of accounting students in advanced Accounting 2, Cost Accounting 2 and Auditing 1, by controlling the variables of gender and grade point average of students has been positive and increased.

تبلیغات