آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی پذیرش خود بر اساس تصویر بدنی، نقش جنسیتی و جو عاطفی خانواده باتوجه به نقش میانجیگری تنظیم شناختی هیجان در بین دختران متقاضی جراحی زیبایی در استان اصفهان انجام شده است. روش پژوهش همبستگی با رویکرد مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دختران 17 تا 35 سال متقاضی جراحی زیبایی (مراجعهکننده به مراکز جراحی زیبایی) شهر اصفهان در سال 1402 بود که 328 نفر آنان به صورت هدفمند مشارکت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه های پذیرش خود چمبرلین و هاگا (2011)، تنظیم شناختی هیجان گرنفسکی و همکاران (1999)، نقش جنسیتی بم (1974)، تصویر بدنی کش (2015) و جوعاطفی خانواده آلفرد بیهیل برن (1994) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای برونزاد تصویر بدنی، جو عاطفی خانواده و ابعاد نقشهای جنسیتی (به جز نقش جنسیتی خنثی) با میانجیگری تنظیم شناختی هیجانی اثر غیر مستقیم (p< 0/05) بر متغیر درونزاد پذیرش خود در میان دختران دارند. به علاوه، نتایج نشان داد متغیرهای ارزیابی ظاهر، ارزیابی تناسب، گرایش تناسب، ارزیابی سلامت، گرایش بیماری، وزن ذهنی و دلمشغولی با اضافه وزن اثر مستقیم (p< 0/05) بر متغیر پذیرش خود در میان دختران دارند. همچنین متغیرهای تجربههای مشترک، هدیه دادن، تشویق کردن اثر مستقیم (p< 0/05) بر متغیر پذیرش خود دارند. نقش های جنسیتی اثر مستقیم (p< 0/05) بر پذیرش خود با میانجی گری تنظیم شناختی هیجانی دارند.

Predicting self-acceptance based on body image, gender role and family emotional atmosphere regarding the mediating role of cognitive emotion regulation among girls applying for cosmetic surgery in Isfahan province

The present study was conducted with the aim of predicting self-acceptance based on body image, gender role and emotional atmosphere of the family with regard to the mediating role of cognitive emotion regulation among girls applying for cosmetic surgery in Isfahan province. The research method is correlation with structural equation model approach. The statistical population of the research was all girls aged 17 to 35 who applied for cosmetic surgery (referring to cosmetic surgery centers) in Isfahan city in 1402, and 328 of them participated in a targeted sampling method. To collect data from the standard self-acceptance questionnaires of Chamberlain and Haga (2011), the cognitive regulation of emotions by Gernevsky et al. (1999), the gender role of Bam (1974), the body image of Kash (2015) and the emotional family of Alfred B. Hillburn (1994). Used. In order to analyze the data, SPSS and AMOS software were used. The results showed that the exogenous variables of body image, emotional atmosphere of the family and dimensions of gender roles (except the neutral gender role) with the mediation of emotional cognitive regulation have an indirect effect (p<0.05) on the endogenous variable of self-acceptance among girls. Have. In addition, the results showed that the variables of appearance evaluation, fitness evaluation, fitness tendency, health evaluation, disease tendency,

تبلیغات