آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی توسعه صادرات محصولات نانوی شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه ساختمان بود. مطالعه حاضر، از نوع طرح های پژوهش آمیخته می باشد. در مرحله اول مطالعه کیفی انجام و با بررسی مطالعات انجام شده در زمینه موضوع مطرح شده و مصاحبه عمیق با مدیران شرکت های دانش بنیان، اطلاعات جمع آوری و با روش گراندد تئوری، به کدگذاری و مقوله بندی و ارائه مدل پرداخته است. مرحله دوم مطالعه به صورت کمی و به روش مدل سازی معادلات ساختاری بود. داده های جمع آوری شده از پرسشنامه محقق ساخته، با استفاده از نرم افزار Smart PLS مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از ارزیابی مطالعات داخلی و خارجی انجام شده، با استفاده از مصاحبه ی اکتشافی، سوالات کیفی از جامعه آماری پرسیده شد که پس از 15 مصاحبه، اشباع نظری حاصل گردید. نتایج گراندد تئوری نشان داد الگوی توسعه صادرات محصولات نانوی شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه ساختمان شامل 97 کد باز، 17 کد محوری و 6 کد انتخابی است. سپس در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته شامل 97 گویه در اختیار 217 نفر از مدیران عامل، مدیران فروش، کارشناسان فروش، و کارشناسان بازاریابی شرکت های دانش بنیان قرار داده شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که مقدار ضریب معناداری t مربوط به رابطه بین متغیرهای اصلی شرایط علّی با پدیده محوری؛ شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای و پدیده محوری با راهبردها؛ راهبردها با پیامدها در سطح اطمینان 95 درصد، از 96/1 بیشتر است و این مورد حاکی از معنی دار بودن تاثیر متغیرهای شرایط علّی با پدیده محوری؛ شرایط زمینه ای، شرایط مداخله ای، پدیده محوری با راهبردها؛ راهبردها با پیامدها می باشد.

Design and Validation of An Export Development Model For the Nanotechnology Products of Knowledge-Based Construction Companies with a Hybrid Qualitative-Quantitative Approach

The purpose of research was to provide a model for the development of the export of Nano products of knowledge-based companies active in the construction field.The present study is a mixed research design.In the first stage, a qualitative study was conducted and by examining the studies conducted in the field of the topic and in-depth interviews with the managers of knowledge-based companies, data was collected and the grounded theory method was used to code and categorize and present the model.The second stage of the study was quantitative and structural equation modeling.The data collected from the researcher-made questionnaire was evaluated using Smart PLS software.After evaluating the internal and external studies, qualitative questions were asked to the statistical population using exploratory interviews, and theoretical saturation was achieved after 15 interviews.The results of GT showed that the export development model knowledge-based products includes 97 open codes,17 core codes and 6 selective codes.In the quantitative part, a researcher-made questionnaire containing 97 items was provided to 217 CEOs, sales managers, experts, and marketing experts of knowledge-based companies.The SEM results revealed that the significance coefficient of the t-statistic related to the relationship between the main variables "causal conditions and central phenomenon, "contextual conditions, intervening conditions, and central phenomenon and strategies," and "strategies and consequences" was more than 1.96 .This indicated the significance of the effect of the relationship between "causal conditions and central phenomenon," "contextual conditions, intervening conditions, central phenomenon and strategies," and "strategies and consequences."Therefore, all six selective codes were identified as the main variables.

تبلیغات