جستاری در لایه های معرفتی قرآن، سطوح فهم مخاطبان و میزان بهره مندی آنان از هدایت های قرآنی بر اساس آیات و روایات (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
جستار پیش رو با اتخاذ روش تحقیق تلفیقی نقلی- استدلالی و نیز داده پردازی های توصیفی-تحلیلی و گردآوری کتابخانه ای- نرم افزاری مطالب به نگارش در آمده؛ نگارنده ضمن اشاره به لایه های هستی شناسی و معرفت شناسی قرآن؛ به تفصیل لایه های معرفتی قرآن را تبیین؛ و افزون بر فرق گذاری میان فهم قرآن و بهره مندی از هدایت های قرآن؛ به گروه های خاص مخاطب لایه های معرفتی قرآن و نیز مراتب شناخت و میزان بهره مندی ایشان از حقایق قرآنی و هدایت های آن پرداخته؛ و روش های نیل به آن معارف را بیان نموده است.این مهم از طریق دسته بندی آیات و بررسی معانی ظاهری، تفسیری و تأویلی آن ها انجام گرفته است. در ادامه در وهله اول بر اساس روایات، لایه های معرفتی قرآنی در چهار سطح اصلی ( ظاهر، باطن، حد و مطلع ) دسته بندی نموده و در مرحله بعد با فرق گذاری میان عمومیت مخاطبان قرآن (اعم از هدایت شدگان، گمراهان، مغضوبان و مستضعفان) و هدایت شدگان قرآنی(مسلمانان، مؤمنان، متقیان و مطهران)؛ ویژگی های هر یک از آنان بر اساس آیات و روایات به لحاظ عمق اعتقادات، پایبندی به احکام فقهی و اخلاقی اسلام و قرب به حق تبیین نموده و سطح بهره مندی مخصوص هر گروه از هدایت های قرآنی را تبیین نموده است.A Research on the Epistemic Layers of the Quran, the Levels of Understanding of the Audience and the Extent of Benefiting from the Quranic Guidance based on the Verses and Narrations
The upcoming research has been written by adopting the combined narrative-argumentative research method as well as descriptive-analytical data processing and library-software collection of written materials. The author while referring to the layers of ontology and epistemology of the Quran, explains in detail the epistemic layers of the Qur'an, and in addition to distinguishing between understanding the Qur'an and benefiting from the guidance of the Qur'an, addressing the special target groups of the Qur'an's epistemic layers, as well as their levels of knowledge and the extent of their benefit from the Qur'anic truths and its guidance; and the methods of achieving that knowledge have been stated. This is done through the classification of verses and the examination of their apparent meanings and interpretations. In the following, in the first place, based on traditions, he classified the layers of Quranic knowledge into four main levels (appearance, interiority, limit, and knowledge) and in the next stage, by differentiating between the general audience of the Qur'an (including the guided, the misguided, the angry and the oppressed) and the guided by the Qur'an (Muslims, believers, the pious and the pure); he has explained the characteristics of each of them based on the verses and traditions in terms of the depth of beliefs, adherence to Islamic jurisprudence and moral rules, and proximity to the truth, and has explained the level of benefit specific to each group of Quranic guidance