بررسی تأثیر ایمان و باور قلبی به فلسفه ظهور و غیبت بر فرهنگ انتظار دانشجویان دانشگاه تهران (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
اعتقاد به ظهور منجی در آخر الزمان اعتقادی اصیل و عمیق است که در تمامی ادیان آسمانی، مطرح شده است. موعود باوری یا اعتقاد به سررسید وعده ای در آینده دور یا نزدیک که در آن اوضاع آرمانی ادیان یا اقوام برآورده خواهد شد؛ اندیشه ای فراگیر و جهان شمول است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر ایمان و باور قلبی به فلسفه ظهور و غیبت بر فرهنگ انتظار دانشجویان دانشگاه تهران است. در این مطالعه از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شده است. تعداد 421 پرسشنامه سالم برای آزمون های استنباطی (آزمون تی و فریدمن) فرضیه های تحقیق میان دانشجویان دانشگاه تهران توزیع گردید. داده های خام با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت بنابراین از تحلیل عاملی تائیدی، ساختار کلی پرسشنامه های تحقیق مورد روائی سنجی سازه محتوائی قرار گرفته است. برای تحلیل عاملی تائیدی بارعاملی استاندارد محاسبه شده است. نتایج حاکی از آن است که ایمان و باور قلبی، فلسفه ظهور و غیبت بر فرهنگ انتظار تأثیر مثبت و معناداری دارد.Investigating the effect of faith and heart belief in the philosophy of appearance and unseen on the culture of expectation of Tehran University students
Belief in the appearance of a savior at the end of time is an original and deep belief that has been raised in all heavenly religions. The promise of faith or belief in the fulfillment of a promise in the distant or near future in which the ideal conditions of religions or ethnicities will be fulfilled; It is a comprehensive and universal thought. The purpose of this research is to investigate the effect of faith and heart belief in the philosophy of appearance and unseen on the culture of expectation of Tehran University students. In this study, a questionnaire was used to collect data. 421 valid questionnaires for inferential tests (T and Friedman tests) of research hypotheses were distributed among Tehran University students. The raw data was analyzed using SPSS and PLS statistical software, therefore, the general structure of the research questionnaires was subjected to content structure validity from the confirmatory factor analysis. For confirmatory factor analysis, standard factor loadings have been calculated. The results indicate that the faith and belief of the heart, the philosophy of appearance and unseen have a positive and meaningful effect on the culture of expectation.