نقش موضوعیتی جابر جعفی در نشر آموزۀ رجعت (نقدی بر دعاوی ناصر القفاری) (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
ناصر القفاری اندیشمند وهابی معاصر، ضمن متهم انگاشتنِ جابربن یزیدجعفی، او را جاعل و ناشر روایات رجعت خوانده، و با ادعای نقشِ موضوعیتی وی در گسترش این آموزه، در صدد انکار اصالت آن برآمده است. این امر در حالی است که افزون بر مخدوش بودن مقدماتِ دعاوی قفاری، و ناتوانی وی در تمییز جابر بن یزید با جابر بن عبد الله صحابی، احادیثِ باب رجعت، با طرق متعدد و مستقل از جابر ین یزید، به نحو متواتر گزارش شده و صرف نظر از آیاتِ مثبت رجعت، گزارش های متعلق به سده نخست نیز از وجود آموزه ی رجعت در میان اصحاب امیرالمؤمنین حکایت دارد. هم چنین مطالعه میراث مکتوب امامیه نشان می دهد که اولا گزارش های جابر در باب رجعت فراوان نیست و از راویان هم طبقه با وی چون ابوبصیر اسدی، روایات بیشتری در باب رجعت گزارش شده، و ثانیاً گزارش گریِ جابرجعفی به عنوان یک راویِ ممدوح و بهره مند از توثیقات خاص و عام، مورد قبول امامیان است. در نتیجه نه تنها جابر بن یزید، نقشِ موضوعیتی در نشر آموزه ی رجعت ندارد، بلکه نقش طریقیتی او نیز آنچنان که قفاری ادعا کرده، پر رنگ و انحصاری نیست.The creative role of Jabir Al-Jo'fi in the publication of the doctrine of Raj'at Criticism of Naser al-Qifari's claim
The contemporary Wahhabi thinker Nasser al-Qifari, accusing Jabir bin Yazid al-Jowfi, considered him to be a forger and creator of the hadiths of Rajat. In addtion al-Qifari by claiming Jaber's thematic role in the spread of this doctrine, he sought to deny the authenticity of the doctrine of Raj’at.
This is despite the fact that the premises of al-Qifari's claims are confused and he was unable to distinguish Jabir bin Yazid from Jabir bin Abdullah. In addition to this, basically, the hadiths of the chapter of Raj’at have been reported in a consistent manner in many ways and independently of Jabir bin Yazid, and regardless of the verses that prove Rajat, the reports belonging to the first century also tell about the existence of the doctrine of Rajat among the Companions of Amir al-Mu'minin.
Also, the study of the written heritage of the Imamiyyah shows that, firstly, there are not many narrations of Jabir about the Raj’at, and more narrations about the Raj’at have been reported from narrators of the same class as him, such as Abu Basir Asadi, and secondly, the narrations of Jabir al-jowfi - a praised narrator benefiting from specific and general -endorsements is accepted by Imami thinkers. As a result, not only Jabir bin Yazid does not have a thematic role in the publication of the doctrine of Raj'at, but also his tariqa role is prominent and exclusive as al-Qifari has claimed.