چگونگی مواجهه علامه حلی با اخبار آحاد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مکتب متکلمان (بغداد) به دلیل ازدست رفتن اصول و مصنفاتِ نخستین، در گذر زمان کارآمدی خود را از دست داد و این ناکارآمدی با ظهور موجی از فتاوای شاذ در فقاهت ابن ادریس حلی خود را بیشتر نشان داد. از سوی دیگر، فقه شیعه به دلیل بساطت، مورد طعن مخالفان بود؛ ازاین رو به تدریج موج خروشان مخالفت با خبر واحد فروکش کرد و نظریهٔ حجیت خبر واحد از سوی علامه حلی مطرح شد. علامه حلی برخلافِ پیشینیان، ادلهٔ گوناگونی را بر حجیت اخبار آحاد اقامه کرد و به دنبال طرح ریزی نظریهٔ حجیت اخبار آحاد، بحث شرایط راویان نیز موضوعیت پیدا کرد و تقسیم بندی دوگانه محورِ احادیث، جای خود را به تنویع رباعی داد. علامه از میان این اقسام چهارگانه به دلیل اشتراط ایمان، موثقات را فاقد حجیت دانست و فقط صحاح و حسان را تلقی به قبول کرد؛ اما از سوی دیگر، راهکار هایی ارائه داد تا در عمل خود را به قدمای اصحاب نزدیک کند و بر تن روایات غیرصحاح و حسان، لباس صحت بپوشاند و نظریهٔ انجبار مهم ترین ابزار برای تحقق این امر بود.How Allameh Halli faced Khabar Vahed
The school of Motekallmin –theologians- (Baghdad) lost its effectiveness over time due to the loss of the first books and works, and this inefficiency showed itself more with the emergence of a wave of Shaz fatwas in the jurisprudence of Ibn Idris Hilli. On the other hand, Shia jurisprudence was criticized by the opponents due to its simplicity, and therefore the raging wave of opposition to Khabar Vahed gradually subsided and the theory of the authetiicity of Khabar Vahed was proposed by Allameh Hilli. Allameh Hilli, unlike his predecessors, established various arguments about the authenticity of Khabar Vahed, and following the theory of the authenticity of Khabar Vahed,, the discussion of the narrators' conditions also became relevant and important, and the dual-centered division of traditions was replaced by four-fold diversification. Among these four types, due to the requirement of faith, Allameh considered the Movassaq ones as lacking in authenticity and considered only the Sahih and the Hassan ones to be accepted. But on the other hand, he offered solutions to bring himself closer to the early companions in practice and to authenticate the narrations which are not Hassan or Sahih, and the theory of Injebar ( compensaion ) was the most important tool to achieve this.