علل صوری شدن قراردادهای بانکی و راهکارهای پیشگیری از آن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: صوری شدن قراردادها یکی از مشکلات نظام بانکی کشور و عاملی برای تضییع حقوق مشتریان بانک ها است. به همین دلیل هدف پژوهش حاضر بررسی دلایل و راهکارهای صوری شدن قراردادهای بانکی از منظر اجرایی و تقنینی است. مواد و روش ها: روش مقاله حاضر تحلیلی- توصیفی و ابزار انجام پژوهش نیز کتاب خانه ای است. ملاحظات اخلاقی: در نگارش مقاله حاضر، اصل ارجاع دهی مستند و امانت داری مبنا قرار گرفته است. یافته ها: پیچیدگی و تعدد قوانین، بی توجهی متصدیان بانک به اصول بانک داری اسلامی، ناآگاهی مراجعان از متون عقود و تحمیل شرایط عقد از سوی بانک به مشتری، استنکاف بانک از ریسک مربوط به سرمایه گذاری، انحراف تسهیلات بدون نظارت واقعی از عوامل صوری شدن عقود بانکی است. نتیجه: قاعده لاضرر برای دفاع از منافع اقتصادی مشتریان، پیروی عقد از قصد، شفافیت، آگاهی مشتری و واقعی بودن قراردادها، راهکارهای پیش گیری از صوری شدن قراردادها است. عقود بانکی نباید به نحوی باشند که حداقل سود را برای بانک لحاظ کنند و منافع مشتری را نادیده بگیرند؛ زیرا باعث تضییع حقوق مشتری می شود. واقعی شدن عقود و هزینه کردن تسهیلات در موارد قیدشده در قرارداد و پیش گیری از انحراف تسهیلات نیز باید توسط عناصر نظارتی بانک لحاظ شود.Reasons for formalization of bank contracts and ways to prevent it
Background and Aims: The formalization of contracts is one of the problems of the country's banking system and a factor in violating the rights of bank customers. For this reason, the purpose of the current research is to examine the reasons and solutions for the formalization of bank contracts from an executive and legislative point of view.
Materials and Methods: The method of this article is analytical-descriptive and the research tool is a library.
Ethical Considerations: In writing the present article, the principle of documentary reference and trustworthiness is based.
Findings: the complexity and multiplicity of laws, bank operators' disregard for the principles of Islamic banking, clients' ignorance of contract texts and the imposition of contract conditions by the bank on the customer, the bank's aversion to investment risk, diversion of unsupervised facilities. Real is one of the factors of formalization of bank contracts.
Conclusion: The harmless rule for defending the economic interests of customers is to follow the intention of the contract, transparency, customer awareness and genuineness of the contracts, the solutions to prevent the formalization of contracts. Bank contracts should not be in such a way that they consider the minimum profit for the bank and ignore the interests of the customer; Because it violates the rights of the customer. Realization of contracts and spending of facilities in the cases specified in the contract and prevention of diversion of facilities should also be taken into account by the bank's supervisory elements.