تبیین توسعه آموزشی در شهرستان های استان کردستان
آرشیو
چکیده
امروزه آموزش به عنوان عامل کلیدی در فرایند رشد و توسعه همه جانبه جوامع شناخته می شود. در کل مبنای توسعه است. گسترش و بهبود آموزش می تواند به کاهش نابرابری در جامعه کمک کند و فرایند توسعه را سرعت بخشد. هدف پژوهش، تبیین توسعه آموزشی در شهرستان های استان کردستان است. پژوهش حاضر کاربردی و روش اجرای آن تحلیلی - توصیفی است. جامعه آماری آن شهرستان های استان کردستان می باشند.. با توجه به هدف برای بررسی توسعه آموزشی استان کردستان از 20 شاخص آموزشی که از مدل آنتروپی جهت وزن دهی، ضریب پراکندگی جهت مشخص شدن میزان پراکندگی شاخص ها، دو مدل SAW و SAR و روش ترکیبی جهت سطح بندی و مشخص شدن میزان برخورداری شهرستان ها استفاده شد. با توجه به اینکه در پژوهش از دو مدل جهت سطح بندی شهرستان ها استفاده شد و چون رتبه بعضی شهرستان ها متغیر بود در نتیجه از روش ترکیبی جهت ادغام نتایج استفاده شد. نتایج نشان می دهد که 40 درصد شهرستان ها نسبتاً برخوردار ( سروآباد، بیجار، قروه و دهگلان)، 50 درصد نیمه برخوردار (کامیاران، دیواندره، مریوان، سنندج و سقز) و شهرستان بانه نسبتاً محروم می باشد. این نتایج نشان از نابرابری در بین شهرستان ها در برخورداری از شاخص آموزشی را دارد. در میان 20 شاخص پژوهش بیشترین اختلاف و نابرابری به ترتیب مربوط به به شاخص نسبت کارکنان به دانش آموزان در مقطع ابتدایی و نسبت امکانات آموزشی به دانش آموزان در مقطع متوسطه اول بزرگسالان و کمترین به ترتیب مربوط به نسبت قبول شدگان متوسطه اول به کل دانش آموزان مقطع متوسطه اول و نسبت قبول شدگان مقطع ابتدایی به کل دانش آموزان مقطع ابتدایی می باشد با توجه به نتایج مشخص شد بین شهرستان استان در برخورداری از شاخص های توسعه آموزشی نابرابری وجود دارد.Explanation of educational development in the cities of Kurdistan province
Today, education is recognized as a key factor in the process of comprehensive growth and development of societies It is the basis of development as a whole. Expanding and improving educationcan help reduce inequality in society and accelerate the development process.The purpose of the research is to explain the educational development in the cities of Kurdistan province. The present research is applied and its implementation method isanalytical-descriptive.The statistical population is the cities of Kurdistan province. According to the purpose of studying the educational development of Kurdistan province, 20educational indicators including entropy model for weighting, scattering coefficient to determine the scattering of indices, two models SAW and SAR and a combined method for leveling and determining the extent of enjoyment Cities were used. Due to the fact that in the research, two models were used to level the cities and because the rank of some cities was variable, the combined method was used to Merge the results. The results show that 40% of the cities are Relatively enjoyed (Sarvabad, Bijar, Qorveh and Dehgolan), 50% are Half enjoyed (Kamyaran, Divandere, Marivan, Sanandaj and Saqez) and Baneh is Relatively deprived These results indicate inequalityamong cities in having an educational index. Among the 20 research indicators, the highest differences and inequalities were related to the ratio of staff to students in primary school and the ratio of educational facilities to students in junior high school, respectively, and the lowest were related to the ratio of those admitted to junior high school, respectively. The total number of junior high school students and the ratio of those admitted to the junior high school to the total number of junior high school students is According to the results, it was found that there is inequality between the cities of the province in having indicators of educational development.