کاربردپذیری ابزارهای کمک جستجو در نرم افزار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از دیدگاه کاربران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: سنجش میزان کاربردپذیری ابزارهای کمک جستجو در قالب فیلدهای جستجو، پدیدآور، موضوع و عنوان در نرم افزار سازمان اسناد و کتابخانهملی ایران از دیدگاه کاربران. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش توصیفی حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و به روش شبه آزمایشی انجام شده است. فنون جمع آوری داده ها، گزارش های کلامی (تفکر با صدای بلند) و مشاهده مستقیم در حین انجام تکالیف بود. برای گردآوری اطلاعات جمعیت شناختی از پرسشنامه استفاده شد؛ جامعه پژوهش را کاربران مبتدی و خبره سازمان اسناد و کتابخانه ملی تشکیل دادند. کاربران پس از انجام تکالیف با نظرسنجی پس آزمون، نظرات خود را بیان کردند. یافته ها و نتیجه گیری: ابزارها برای کاربران خبره در مقایسه با کاربران مبتدی، کاربردپذیرتر بودند. کاربران مبتدی در مقایسه با کاربران خبره در تکمیل تکالیف، دشواری بیشتری به دلایل عدم آشنایی با واژگان آرشیو و چگونگی جستجو در نرم افزار داشتند. حدود 60 درصد از مشارکت کنندگان به سهولت فیلدهای «جستجو» و «پدیدآور» را تکمیل نمودند. هر چند بیشترین کارآیی مربوط به فیلد «پدیدآور» بود؛ اما تکمیل آن در میان 10 درصد از کاربران ناموفق بود. کمترین و بیشترین میانگین زمانی به ترتیب مربوط به فیلدهای «عنوان» و «موضوع» بود. در مجموع ابزارها برای کاربران کاربردپذیر بوده و می توان از طریق آموزش و استفاده از راهنما، کاربردپذیری را افزایش داد. در زمان ورود اطلاعات، واژه شناسی و کاربرپسندی ابزارها مهم است. کاربران با استفاده از ابزارهای کمکی کاربردپذیر، جستجوهای خود را انجام داده و نیاز به حضور واسطه را کاهش می دهند.Usability of finding aids in the software of the National Library and Archives of Iran from the users' viewpoint of view
Purpose: To measure the usability of finding aids in the form of search, author, topic and title fields in the software of National Library and Archives of Iran from the users' viewpoint of view. Method and Research Design: The current descriptive research is practical in terms of purpose and has been carried out in a quasi-experimental manner. Data collection techniques included verbal reports (thinking aloud) and direct observation during tasks; a questionnaire was used to collect demographic information; the research community was formed by novice and expert users of the National Library and Archives. Users expressed their opinions after completing the tasks with a post-test survey. Findings and Conclusion: The tools were more usable for expert users compared to novice users. Compared to expert users, novice users had more difficulty completing tasks due to a lack of familiarity with archive vocabulary and how to search in the software. About 60% of the participants easily completed the "search" and "author" fields. Although the most effective was related to the "author" field, its completion was unsuccessful among 10% of users. The lowest and highest time averages were related to the "Title" and "Subject" fields, respectively. Generally, the tools are usable for users and their usability can be increased through training and using the guide. At the time of data entry, terminology and user-friendliness of tools are important. Users perform their searches with usable finding aids and reduce the need for intermediaries.