A Dialogism: The Narrative of Resistance in Patrick McCabe’s The Butcher Boy
آرشیو
چکیده
This article aims to analyze Patrick McCabe’s The Butcher Boy (1993) in light of Mikhail Bakhtin’s theory of dialogism. The present study explores the significance of dialogism in the given novel which tells the story of a marginalized young boy living in neo-colonized Ireland in the 1960s. Bakhtin believes that the development of signification between the “self” and the “other” is called dialogue through which human beings define their existence as individuals in polyphonic societies. The protagonist of The Butcher Boy is a non-conformist, unwilling to follow social rules. He creates his very own way of dialogism with his surroundings and ends up in a mental hospital and finally a prison, showing the author’s approval of Bakhtin’s viewpoint towards the importance of dialogue in shaping human beings’ consciousness and existence in the world. Moreover, this article attempts to clarify the resistance of the main character before his society’s hierarchical structure that makes him a perfect example of a marginalized hero disobeying rules and regulations imposed by the authorities to gain an independent resolution.مکالمه گرایی: روایت مقاومت در رمان شاگرد قصاب اثر پاتریک مک کیب
هدف این مقاله تحلیل رمان شاگرد قصاب (1993) اثر پاتریک مک کیب در پرتو نظریه ی مکالمه گرایی میخائیل باختین می باشد. مقاله حاضر به بررسی اهمیت مکالمه گرایی در رمان مذکور می پردازد، که زندگی یک نوجوان به حاشیه رانده شده در جامعه پسا استعماری ایرلند در دهه 60 میلادی را به تصویر می کشد. باختین دلالت بین "خود" و "دیگری" را مکالمه گرایی می نامد، که انسان ها از طریق آن هویت وجودی خود را در جامعه چندصدایی تعریف می کنند. قهرمان رمان، شاگرد قصاب، فردِ ناسازگاری است که تمایلی به پیروی از قوانین اجتماعی از خود نشان نمی دهد. او برای ایجاد گفتمان با اطرافیان خود روشی ویژه به کار می برد که در نهایت به بستری شدن وی در بیمارستان روانی و سپس زندان می انجامد. این موضوع مهر تائیدی از طرف نویسنده رمان بر دیدگاه باختین در اهمیت مکالمه در شکل دهی ضمیر خودآگاه و نیز ماهیت وجودی انسان ها در جهان می زند. علاوه بر این، مقاله حاضر به بررسی چگونگی مقاومت قهرمان داستان در برابر ساختار سلسله مراتبی جامعه می پردازد. مقاومتی که او را تبدیل به قهرمانی از حاشیه جامعه کرده که از قوانین و مقررات دیکته شده از سوی نهادهای قدرت سرپیچی می کند و سرانجام به دیدگاهی مستقل دست می یابد.