Exploring into Spin-Off Approaches, Personality Types and Cognitive Styles: A Case on Iranian EFL Elementary Learners’ Reading Comprehension Skill
آرشیو
چکیده
This study explored the interaction of socio-psychological parameters with spin-off approaches to teaching EFL reading comprehension at elementary level. While such parameters covered cognitive style as well as personality type features, the spin-off approaches included theme-based, task-based, community language learnings, natural approach, and content-based instruction. The sample was comprised of 54 female students - studying at Jassas high school, in Dezful, Iran. A Quick Oxford Placement Test was used to homogenize the elementary participants. As for the cognitive style, Group Embedded Figures Test (Witkin et al., 1971) was employed to distinguish between field independent vs field independent and Barrat Impulsiveness Scale (Patton et al., 1995) was also utilized to divide participants into impulsive, and reflective groups. Next, the Preliminary English Test for schools (reading part) was given to the subjects as pretest and posttest. The results indicated that field independent group outperformed field dependent group, and reflective group outperformed impulsive group with regard the spin-off approach to teaching reading. This implies the current findings can contribute to both assessment and teaching theories.بررسی رابطه نوع شخصست و سبک شناحتی با استفاده از روش اسپین آف در بهبود عملکرد زبان آموزان ایرانی در سطح مقدماتی بسامد زبانی
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین وابستگی/استقلال میدانی و تکانشگری/تعمل بر بهبود عملکرد زبان آموزان ابتدایی زبان انگلیسی زبان در زمینه مهارت درک مطلب با استفاده از رویکرد spin-off پرداخته است. شرکت کنندگان 54 دانش آموز دختر پایه دهم ابتدایی دبیرستانی مدرسه جصاس، در دزفول، خوزستان، ایران بودند. برای همه شرکت کنندگان، آزمون قرارگیری سریع آکسفورد به عنوان آزمون همگنی انجام شد. سپس، آزمون ارقام جاسازی شده گروهی (ویتکین، و همکاران، 1971) و مقیاس تکانشگری بارات (پاتون و همکاران، 1995) برای تقسیم شرکت کنندگان به گروه های وابسته به میدان، مستقل از میدان، تکانشگر و بازتابی استفاده شد. سپس آزمون مقدماتی زبان انگلیسی مدارس (قسمت خواندن) به صورت پیش آزمون و پس آزمون به آزمودنی ها داده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که از یک سو بین وابستگی/استقلال رشته و عملکرد زبان آموزان ایرانی در درک مطلب از یک سو مطابقت معناداری وجود دارد. به نوبه خود، بین تکانشگری/تعمل و عملکرد زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی در درک مطلب نیز مطابقت معناداری وجود داشت. نتایج همچنین نشان داد که گروه مستقل میدانی از گروه وابسته به میدان و گروه بازتابنده از گروه تکانشی بهتر عمل کردند. پیامدهای آن برای معلمان و طراحان آزمون در آموزش مهارت های اصلی درک مطلب انگلیسی است.