چکیده

ارزش به عنوان یک پدیده اجتماعی، از زمان تشکیل اجتماعات اولیه تاکنون در زندگی انسان نقش مهمی داشته است. یک تغییر مهم در نهاد خانواده در ایران تغییر در نظام ارزشی افراد باشد. هدف پژوهش حاضر مصرف رسانه های جمعی جدید بر ارزش های نسلی در بین جوانان شهر تهران می باشد. روش تحقیق پیمایشی بوده جامعه آماری زنان و مردان 32- 18 سال شهر تهران می باشد. میزان حجم نمونه 400 نفر برآورد شده است. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری خوشه ای انجام گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شده است. یافته های نشان می دهد که، میانگین متغیر ارزش های نسلی جوانان 79/15و مقدار متوسط آن 70 برآوردشده که نشان می دهد ارزش های نسلی جوانان بالاتر از مقدار متوسط می باشد. همچنین طبق یافته های تحقیق، متغیرهای استفاده از تلویزیون ماهواره ای به مقدار (0/297)، استفاده از سایت های اینترنتی (0/189)، استفاده از شبکه های اجتماعی (0/388)، رفتارهای فراغتی جدید (0/347) و تمایلات مادی-گرایانه (0/381) با ارزش های نسلی همبستگی معنادار و مستقیمی داشته اند. ضریب چندگانه رگرسیون نشان می دهدکه ضریب تبیین به میزان 42/5 درصد برآورد شده است و به وسیله 4 متغیر باقی مانده در مدل تبیین شده است. بر اساس نتایج تحقیق، می توان گفت گرایش جوانان به ارزش های مدرن و مادی ناشی از جدا افتادگی جوانان از ارزش های نسل پیشین به مرور افزایش یافته است در این بین مصرف رسانه های جمعی جدید در تغییرات فرهتگی و هویتی نسل فعلی تأثیرگذار بوده و نوعی گسست و طرد ارزشی نسل فعلی و نسل های گذشته شکل گرفته است.

Consumption of new mass media on generational values (Study case: 18-32 year olds in Tehran)

Value as a social phenomenon has played an important role in human life since the formation of early societies. An important change in the family institution in Iran is the change in the value system of people. The goal of the current research is to determine the generational values & factors affecting them among the youth of Tehran. The research method is a survey, the statistical population is women and men aged 18-32 in Tehran. The sample size is estimated to be 400 people. The sampling method is cluster sampling. SPSS software was used to analyze the data. The findings show that the variable mean of youth generational values is 79.15 and its average value is estimated at 70, which respondents are lower than the average value. Also, according to the findings of the research, the variables of using satellite TV are (0.297), using internet sites (0.189), using social networks (0.388), and new leisure behaviors (0.347). ) and materialistic tendencies (0.381) had a significant and direct correlation with generational values. The multiple regression coefficient shows that the explanatory coefficient is estimated at 42.5% and it is explained by the remaining 4 variables in the model. based on the results of the research, it can be said that the tendency of the youth towards modern and material values has increased over time due to the separation of the youth from the values of the previous generation. in the meantime, the consumption of new mass media has been influential in changing the diversity and identity of the current generation, and a kind of break and rejection of the values of the current generation and the previous generations has been formed.

تبلیغات