چکیده

هدف این پژوهش ارزیابی جایگاه ارتباطات دربرنامه های چهارم تا ششم توسعه اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى درایران ودر دو دولت محموداحمدی نژاد وحسن روحانی است. دراین تحقیق با مروری کوتاه بر شیوه های حاکم برنوع نگرش برنامه نویسان پیرامون «توسعه ارتباطات»و«ارتباطات توسعه» با استفاده از روش کیفی بحث متمرکزگروهی به کسب آراء کارشناسان باتجربه برنامه های چهارم،پنجم وششم توسعه در دو دولت اصولگرا واصلاح طلب، در طی حدود12سال پرداخته شد.یافته های پژوهش نشان دادکه. متأسفانه در ایران چه قبل از انقلاب و چه پس از پیروزى انقلاب اسلامى دربرنامه ریزی های توسعه بدون توجه به تاثیر ارتباطات درتحولات اجتماعی،اقتصادی وفرهنگی جامعه، به جایگاه ارتباطات برای توسعه کشور دربرنامه ها توجه کافی ووافی نشده است. نیازجامعه به شبکه ملی اطلاعات برای گریز از تهدیدات خارجی به عنوان یک ضرورت مطرح است اما برنامه ششم توسعه همچون برنامه های قبلی زمان بندی ونحوه اجرای این شبکه را درحوزه سوادرسانه ای کاربران ،مشخص نکرده است.باید توجه داشت که توسعه بدون حضورآگاهانه ومشارکت آحاد جامعه امکان پذیرنیست واز این رو لازم است درنوع نگرش برنامه نویسان تغییر وتحولی اساسی بوجود آید تا آن ها به« ارتباطات برای توسعه» به جای« توسعه ارتباطات» بپردازنتد و تنها به تهیه امکانات فنی توجه نکنند. ازنظر کارشناسان اولویت اول درارزیابی برنامه ها توجه به نیاز جامعه یعنی ایجادشهرهوشمنداست دربرنامه توسعه باید به ایجاد شهرهوشمند توجه کرد.

Evaluation of the position of communication in the fourth to sixth development plans of Iran

The purpose of this research is to evaluate the position of communication in the fourth to sixth programs of economic, social, and cultural development in Iran and the two governments of Mahmoud Ahmadinejad and Hassan Rouhani. This research, with a brief overview of the methods that govern the type of attitude of programmers regarding "development of communications" and "development communications" using a qualitative method of focus group type to obtain the opinions of experienced experts of the fourth, fifth and sixth development plans in two fundamentalist and reformist governments, in It was done during about 12 years. The research findings showed that. Unfortunately, in Iran, both before the revolution and after the victory of the Islamic revolution, in development planning, regardless of the impact of communication on the social, economic, and cultural developments of the society, the place of communication for the development of the country has not been given enough attention. Society's need for a national information network to avoid external threats is considered a necessity, but the sixth development plan, like the previous plans, has not specified the timing and how to implement this network in the field of users' media literacy. It should be noted that development without the conscious presence and participation of members of society is not possible, and therefore it is necessary to make a fundamental change in the attitude of programmers so that they focus on "communication for development" instead of "communication development" and do not pay attention only to the provision of technical facilities. According to experts, the priority in the evaluation of programs is to pay attention to the needs of society, that is, to create a smart city. In the development program, attention should be paid to the creation of a smart city. The second priority of the experts is to research the state of communication in Iran.

تبلیغات