آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه های الگوی آموزش مجازی بر مبنای رویکرد مدیریت دانش است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن مرور سیستماتیک براساس مدل رایت و همکاران(2007) است. جامعه پژوهش، متشکل از 351 مقاله درباره آموزش مجازی نیروی انسانی بر مبنای مدیریت دانش است که بین سال های 2010 تا 2022 میلادی و 1390 تا 1400 شمسی در مجلات علمی معتبر ارائه شده اند. نمونه پژوهش شامل32 مقاله است که به صورت هدفمند جمع آوری و براساس پایش موضوعی داده ها انتخاب شده اند. داده های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده اند. بر اساس تجزیه و تحلیل داده-ها، مؤلفه های الگوی آموزش مجازی نیروی انسانی با رویکرد مدیریت دانش در 5 بُعد و 24عامل طبقه بندی شدند. این ابعاد شامل بُعد فردی(مشتمل بر عوامل؛ مهارت های ادراکی، سواد رسانه ای و دیجیتال کاربران و انگیزش کارمندان)، بُعد الزامات (مشتمل بر عوامل؛ تغییر رویکرد آموزش، شخصی سازی فرآیند، مبتنی بر هیوتاگوژی و برنامه های درسی محیط کار، الزامات زمینه ای، پشتیبانی سازمانی و تعامل پذیری)، بُعد مدیریت دانش پداگوژیک (مشتمل بر عوامل؛ تولید دانش پداگوژیک، انتقال و تسهیم دانش، ذخیره سازی دانش، کاربرد دانش و اعتباریابی دانش)، سیستم مدیریت (مشتمل بر محورهای سیستم مدیریت یادگیری، سیستم مدیریت محتوا، رابط کاربر مناسب و استاندارد پذیری) و بعد چالش ها(مشتمل بر عوامل؛ چالش های رفتاری، چالش فرهنگی- اجتماعی، چالش سازمانی، چالش های برنامه ای و زیرساختی) می باشد

components of the model of virtual training of human resources of education and training with a knowledge management approach

The aim of the current research is to investigate the components of the virtual education model based on the knowledge management approach. The approach of the present research is qualitative and its method is a systematic review based on the model of Wright et al. (2007). The research community consists of 351 articles about virtual training of human resources based on knowledge management, which were presented in reputable scientific journals between 2010 and 2022 AD and 1390 and 1400 AD. The research sample includes 32 articles that were purposefully collected and selected based on thematic data monitoring. The research data were collected from the qualitative analysis of the studied documents. Based on the data analysis, the components of the virtual human resources training model with the knowledge management approach were classified into 5 dimensions and 24 factors. These dimensions include the individual dimension (including factors; cognitive skills, media and digital literacy of users and employee motivation), the requirement dimension (including factors; changing the approach to education, personalizing the process, based on hyutagogy and programs curriculum of the work environment, contextual requirements, organizational support and interactivity), the dimension of pedagogical knowledge management (including factors; pedagogical knowledge production, knowledge transfer and sharing, knowledge storage, knowledge application and knowledge validation), management system ( including the axes of learning management system, content management system, appropriate user interface and standardization) and challenges dimension (including factors; behavioral challenges, cultural-social challenges, organizational challenges, programmatic and infrastructure challenges) is

تبلیغات