اهمیت بلاغی ساختارهای نحوی در قصاید سنایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از نوشتن این مقاله غور در شگردهای سنایی در خلق زبان تعلیمی در قصاید اوست. ازاین رو، بعد از مقدمه ای کوتاه در مورد «بلاغت خطابی» و طرح چشم اندازی نظری در این مورد، به طرح برخی شگردهای نحوی سنایی در ایجاد «زبان خطابی» و بلاغت تعلیمی می پردازیم. بی شک، هنر سنایی در کاربرد الگوهای نحوی خلاصه نمی شود و از طرفی، طرح تمام الگوهای نحوی سنایی مجال گسترده ای می طلبد، اما در اینجا به بعضی الگوهای نحوی به ویژه کاربرد جملات شرطی و ساختار جمله های پایه و پیرو در قصاید او می پردازیم که شاکله زبان خطابی و آرایش موسیقایی بسیاری از قصاید او به شمار می رود. سنایی از طریق جمله های شرطی و ساختار جمله های پایه و پیرو، آمریت خود را در مقام واعظ اخلاق به نمایش می گذارد. گذشته از این، این ساختارها در موسیقی شعر او نیز نقش مؤثری دارند. ازاین رو، با تمرکز بر چند قصیده سنایی تلاش می شود الگوهای نحوی که سنایی برای ایجاد اقتدار در زبان وعظ و افزایش تأثیر کلام به کار گرفته است، معرفی شود.Importance of Rhetorical Structures in Qasidas or Odes of Sana’i
The purpose of writing this article is to explore the techniques of Sana'i in creating didactic language in his poems. Hence, after a short introduction about "oratorical rhetoric" and a theoretical perspective on this matter some syntactic tricks of Sana'i in creating "oratorical language" and didactic rhetoric will be discussed. Sana'i has used certain syntactic patterns in order to shape didactic language in his moral poetry. Certainly, Sana'i art is not limited to the use of syntactic patterns, and on the other hand, the design of all Sana'i syntactic patterns requires a wide scope. But here we will discuss some syntactic patterns, especially the use of conditional sentences and the structure of combined sentences in his poems, which form the rhetorical language and musical arrangement in many of his didactic poems. Through conditional sentences and the structure of combined sentences, Sanai displays his command as a moral preacher. Apart from this, these structures also play an effective role in the music of his poetry. Therefore, by focusing on some odes of Sana'i, I try to introduce the syntactic patterns that Sana'i used to create authority in the language of the sermon and increase the effect of the preach.